Monday, May 30, 2016

- Paradoxically, that unemployment rises when construction growth is great – E24

– Vi har stor vekst, og det er i hovedsak det offentlige som driver det – da spesielt gjennom anleggsarbeid innen infrastruktur og samferdsel, sier administrerende direktør i Byggenæringens Landsforbund (BNL), Jon Sandnes til E24.

Han mener myndighetene nå må sørge for at flere store prosjekter går til norske aktører, slik at ledigheten i bransjen minsker.

– Jeg er litt forundret, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp), som mener regjeringen gjør mye for næringen.

BNL-sjef Sandnes peker på det paradoksale i at selv om bygg- og anleggsnæringen har stor vekst, er det fortsatt større arbeidsledighet innen bygg og anlegg i prosent, enn i den kriserammede olje- og gassektoren.

Ifølge arbeidsledighetstall fra NAV var ledigheten i byggsektoren på 5,9 prosent – eller cirka 11.000 ledige i april.

Det vil si en økning på 800 siden april 2015.

Administrerende direktør i BNL, Jon  Sandnes.
Administrerende direktør i BNL, Jon Sandnes.

– Det offentlige har derfor en usedvanlig stor rolle for å gjøre smarte innkjøp i bygg og anlegg. Gjennom sine innkjøp kan de sørge for at det skapes arbeidsplasser men at det også bygges opp kompetanse på ny teknologi, mener Sandnes.

Sandnes mener det er urovekkende at det gjennomføres flere store enkeltprosjekter nå her til lands, samtidig som for eksempel Skanska må si opp fagfolk.

– Vi må gjøre offentlig innkjøp slik at vi unngår at det blir som om sirkuset forlater byen, uten at vi sitter igjen med noe av kunnskapen, mener Sandnes.

Solvik-Olsen slår tilbake

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) er «litt forundret» over Sandnes utsagn, skriver han i en mail til E24.

– Vi hadde møte med Sandnes i mars, og fulgte opp med bransjemøte om kontraktstrategier i april. Problemstillingen var gjennomgangstema, men Sandnes og resten av organisasjonene kommuniserte da at de hadde tro på regjeringens tilnærming, meddeler samferdselsministeren.

– Vi kommuniserte tydelig at hoveddelen av kontraktene går til norske entreprenører, og at vi er opptatt av at løftet i samferdselssektoren også skal bygge opp om konkurransedyktige norske entreprenører, fortsetter ministeren.

Han mener kontraktinnretning, maks to nivåer på underentreprenører, fokus på bruk  av lærlinger i tillegg til økt aktivitet alle er faktorer som hjelper på situasjonen.

– Samferdselsbudsjettet er økt med nesten 20 milliarder kroner etter regjeringsskiftet, en vekst på rundt 50 prosent. I forbindelse med turbulensen i oljenæringen, har vi lagt opp til en spesielt stor vekst innen vedlikehold og fornying av vei og jernbane, nettopp fordi det der er kontrakter som er innrettet på lokale og regionale selskaper.

(saken fortsetter under bildet.)

  <p><b>UFORTSÅENDE:</b>  Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) mener  det er rart regjeringen kritiseres av BNL. Her  sammen med finansminister Siv Jensen i  Stortinget.</p>

UFORTSÅENDE: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) mener det er rart regjeringen kritiseres av BNL. Her sammen med finansminister Siv Jensen i Stortinget.

– Må legge til rette for norske aktører

Sandnes i BNL forteller E24 at det er viktig at myndighetene har et bevisst forhold til smarte innkjøp, og at de legger til rette for at norske aktører skal ha en mulighet til å være med i konkurransen om de store prosjektene.

Sandnes peker rent konkret på flere prosjekter som eksempel:

* Follobanen og E39

* Rogfast og Ryfast i Rogaland

– Det er spesielt at arbeidsledigheten er såpass høy med et svært høyt aktivitetsnivå. Så man kan stille spørsmål ved at så store enkeltprosjekter – som har gått til utenlandske aktører – fører til tap av norske arbeidsplasser

Samferdselsminister Solvik-Olsen mener det ikke riktig at «flere av de største enkeltprosjektene» går til utenlandske aktører:

–  Det er riktig at Follobanetunnelen gikk til spansk/italiensk selskap, men med store norske underleverandører. Utover det prosjektet gikk 96 prosent av kontraktsverdiene på vei til norske selskap, og 91,5 prosent av verdiene for jernbane til norske selskap.

No comments:

Post a Comment