Microsofts kvartalsresultat var 25 prosent lavere enn for ett år siden.
Aksjene i både Microsoft og Google falt 5-6 prosent etter at de to teknologiselskapene la frem kvartalsresultater etter børsslutt i USA torsdag.
Samtidig opplever Apple problemer i Kina.
Strengere kontroll i Kina
Apples bok- og filmtjenester – iBooks Store og iTunes Movies – var fredag ikke tilgjengelig da nyhetsbyrået Reuters forsøkte å logge seg på. Det kom bare opp en skjermmelding på kinesisk om at tjenesten er «ubrukelig».
Tjenestene ble stengt av Apple etter krav fra det kinesiske medietilsynet, skriver den amerikanske avisen The New York Times.
Kinesiske myndigheter innført i mars strengere kontroll med nettjenester, spesielt tjenester som tilbys av utenlandske selskaper.
- Vi håper å gjøre bøker og filmer tilgjengelige igjen for våre kunder i Kina så snart som mulig, sier en talskvinne for Apple.
Hun ville ikke gi ytterligere kommentarer.
Stort marked for Apple
Stor-Kina, som omfatter Fastlands-Kina, Hongkong og Taiwan, er Apples nest største markedet målt etter inntekter.
Selskapet har flere ganger opplevd motstand fra kommunistregimet i Beijing.
Statlige medier har en gang hevdet at Apples smarttelefon iPhone utgjør en fare for rikets sikkerhet.
President Xi Jinping har etter at han overtok makten, strammet inn på kontrollen med internett. Regjeringen har gjort flere fremstøt for å lovfeste en strengere regulering av nettet.
Kritikerne sier dette bryter med menneskerettighetene og er en byrde for næringslivet.
Apple-aksjen falt 1 prosent på teknologibørsen Nasdaq torsdag før meldingen om nye problemer i Kina.
Microsoft skuffet analytikerne
Microsoft-aksjen falt 5 prosent i handelen etter Nasdaq-børsen stengte torsdag kveld (norsk tid).
To av Microsofts tre store forretningsområder fikk lavere driftsresultat i første kvartal sammenlignet med samme periode i fjor.
Microsofts divisjon for såkalte intelligente nettskytjenester innfrir ikke forventingene med en inntektsvekst på bare 3 prosent. Analytikerne ventet en vekst på 7-9 prosent, skriver nyhetsbyrået Reuters.
Microsoft-ledelsen forklarer det svake resultatet med prispress på andre produkter som påvirker resultatet i ettskydivisjonen.
Microsofts samlede inntekter falt 5,5 prosent – fra 21,73 milliarder dollar (ca. 180 mrd. kr) i første kvartal i fjor til 20,53 milliarder dollar (ca. 170 mrd. kr) i årets tre første måneder.
Betalte mer i skatt
Nettoresultatet falt fra 4,99 milliarder dollar (ca. 41 mrd. kr) til 3,76 milliarder dollar (ca. 31 mrd. kr), en nedgang på 25 prosent.
Selskapet oppgir høyere skatter som forklaring på det lavere overskuddet.
Analytikerne ventet en fortjeneste på 64 cent pr. aksje, mens resultatet ble 62 cent.
Microsoft-sjef Satya Nadella er opptatt av å utvikle selskapets nettskyvirksomhet. Etter at han overtok som toppsjef i 2014 har han lansert en strategi som han kaller «mobil først, nettsky først».
Etter første kvartal er den kommersielle nettskyvirksomheten i rute for å nå målet om en omsetning på 10 milliarder dollar (ca. 82 mrd. kr) i år.
Googles overskudd økte 20 prosent
Resultatet til Googles børsnoterte eierselskap Alphabet økte med snaue 20 prosent – fra 3,52 milliarder dollar til 4,21 milliarder dolalr.
Alphabet brukte mer penger på å skaffe trafikk til sine mobile annonsetjenester. Det er forklaringen på hvorfor selskapet kke innfridde analytikernes forvetninger.
Salget av Googles tjenester i utlandet rammes også av en sterk dollar.
Aksjen i eierselskapet Alphabet falt 6 prosent torsdag etter børsslutt på Wall Street.
Inntektene økte med 17 prosent – fra 17,26 milliarder dollar til 20,26 milliarder dollar.
Fortjenesten på 7,50 dollar pr. aksje er litt svakere enn analytikernes anslag på 7,97 dollar, ifølge en rundspørring Thomson Reuters foretok før resultatforleggelsen.
Kjøper trafikk for å få flere annonser
Finansdirektør Ruth Porat sier betalingen til andre nettselskaper – det som i bransjen kalles kostnader for å kjøpe trafikk – var på totalt 3,8 milliarder dollar i første kvartal. Dette utgjør 21 prosent av selskapets annonseinntekter.
Regnet på årsbasis ble 13 prosent av annonseinntektene brukt til å kjøpe slik trafikk.
Dette reflekterer et pågående skifte i mobilannonsering i retning av mer programstyrt annonsering hvor annonsene blir kjøpt, solgt og vist av automatiserte systemer, skriver Reuters.
Google annonseinntekter økte med 16,2 prosent til 18 milliarder dollar (ca. 150 mrd. kr), mens antallet annonser eller betalte klikk, økte med 29 prosent, ifølge selskapet.
No comments:
Post a Comment