Bunnpris
Tre av fire matkjeder sier ja til felles kjøreregler for søndagsåpne butikker. – Det er ikke opp til den største aktøren i markedet, Norgesgruppen, og deres bransjeorganisasjon Virke å tolke regelverket, sier kommunikasjonsdirektør Mette Fossum Beyer i Rema 1000.
Artikkelen er lagt til i din leseliste.
Dagligvarekjeden Rema 1000 anmeldte i januar 120 konkurrerende butikker for å bryte reglene om søndagsåpent. Anmeldelsene ble henlagt av politiet, og derfor har Rema 1000 bestemt seg for selv å ta en bit av søndagskaken.
Det gjør Reitan-familiens matkjede blant annet ved å sette opp sperrebånd i de vanlige butikkene for å avgrense salgsarealet til lovens 100 kvadratmeter, mens lovens forarbeid fastslår at «utsalsstaden må stå som eit sjølvstendig butikklokale med fastmonterte vegger og eigen inngang».
- Loven er tydelig. Søndagsåpne butikker skal være adskilt med vegger og egen inngang. Det må Rema 1000 forholde seg til, har stortingspolitiker Geir Jørgen Bekkevold fra KrF tidligere sagt til DN.
Les også: Mener Rema strekker strikken med sperrebånd (DN+)
Helligdagsloven åpner for salg av kiosk- eller dagligvarer dersom ikke salgsflaten overstiger 100 kvadratmeter.
I lovens forarbeid, som er utgangspunktet for lovteksten, står det:
• Utsalsstaden må stå som eit sjølvstendig butikklokale med fastmonterte vegger og eigen inngang. Dette inneber at det ikkje er høve til å gjere om delar av ein butikk etter stengjetid til ei eining som tilfredsstiller arealkravet ved å bruke rørlege skiljevegger eller lignende.
• Det er berre varer i lokalet til ein utsalsstad som skal reknast inn i salsflata. Dette inneber at område utandørs ikkje inngår i salsflata, sjølv om det er utstilt varer der. Utrekninga av arealet skal skje frå vegg til vegg.
• Dersom varer blir eksponerte frå eit lager, har departementet rekna med at den delen av kjøle- eller fryseskapet som naturleg blir operert av kunden, skal reknast med i salsflata.
• Kjøle- eller fryseskap som er utstilt i butikklokalet, og som ikkje står i kontakt med eit lager, skal reknast inn i salsflata på vanleg måte.
Vis mer
- Helt avventende
Torsdag lanserte Virke og Handel og Kontor en søndagsplakat med retningslinjer for å sikre «lik og felles praktisering av loven» mellom alle matkjedene. Kiwi-, Joker- og Meny-eier Norgesgruppen, Coop og Bunnpris støtter opp om plakaten, men Rema sier nei.
- Vi forholder oss helt avventende til søndagsplakaten. Det er ikke opp til den største aktøren i markedet, Norgesgruppen, og deres bransjeorganisasjon Virke å tolke regelverket, det er det myndighetene som skal gjøre, sier Rema 1000-kommunikasjonsdirektør Mette Fossum Beyer til DN.
* Handelsorganisasjonen Virke og fagforeningen Handel og Kontor lanserer torsdag sin søndagsplakat for å sikre «lik og felles praktisering av loven» mellom alle matkjedene.
* Plakaten består av fem punkter som blant annet presiserer at det kun er 100 kvadratmeter som kan brukes til salgsarealer inkludert kjølerom og kassaområdet.
* Plakaten fastslår også at det skal være fastmonterte vegger i søndagsbutikkene og at kundene ikke får tilgang til butikkarealet som brukes på hverdager.
* Det er kun varer som selges i søndagsbutikker fra før som kan hentes i øvrig butikklokale/lager, og det tillates kun «en moderat utendørs eksponering» av varer som aviser, ved, sesongprodukter.
Vis mer
Rema 1000 er ikke med i Virke, men er i stedet medlem hos NHO.
- Handel og Kontor har tatt et prisverdig initiativ til å tydeliggjøre hva lovverket sier om søndagshandel. Vi har sammen med Coop og Bunnpris sluttet oss til plakaten. Det er underlig at Rema ikke ønsker å bidra til en slik ryddig prosess, sier direktør for næringspolitikk og myndighetskontakt Bård Gultvedt i Norgesgruppen.
Les saken: Rema skrur opp søndagshandelen (DN+)
- Veldig tydelige lover
Han får støtte av Bunnpris og Coop.
- Det er viktig at aktørene i bransjen blir enige om tolkningen av loven for søndagsåpne butikker, påpeker Bunnpris-eier Christian Lykke.
- Det er ikke tvil om at Coop støtter dette initiativet og synes det er bra de to organisasjonene kommer på banen og får frem fakta om lovverket. Etter Coops mening er lovene og reglene rundt søndagsåpne butikker veldig tydelige, og vi forventer nå at hele bransjen opptrer lovlydig, sier Coops konsernsjef Geir Inge Stokke.
Rema 1000s kommunikasjonsdirektør Mette Fossum Beyer påpeker at de selv har tatt initiativ til at loven håndheves gjennom politianmeldelsene av konkurrentene som ble henlagt tidligere i år.
- Forbudt etter konkurranseloven
- Å sette seg ned mellom konkurrenter og bli enige om hvilke butikker som kan ha søndagsåpent er imidlertid forbudt etter konkurranseloven, og det kan vi ikke delta i. Vi har tatt initiativ til og ønsker selvsagt velkommen en klargjøring fra relevante myndigheter og vil inntil det eventuelt skjer forholde oss til den praksis og lovforståelse som synes å være akseptert, sier Fossum Beyer.
Norgesgruppens Bård Gultvedt mener det ikke strider med konkurranseloven å støtte et initiativ fra Handel og Kontor.
- Her er vi på trygg juridisk grunn. Vi er sammen med Bunnpris og Coop spurt om vi kan støtte en slik plakat, noe vi gjerne gjør i håp om at det skal bidra til ryddighet og forutsigbarhet. Det er bra at Rema ønsker «en klargjøring fra relevante myndigheter». Det kan tyde på at de skjønner at det de nå holder på med bærer galt av sted, kommenterer han.
No comments:
Post a Comment