– Alle våre ansatte har tilgang til en varslingskanal der identiteten ikke er kjent for oss. Henvendelsen blir håndtert av et eksternt selskap, sier informasjonssjef Halvor Molland i Norsk Hydro til E24.
Mens DNB-ansatte instrueres om å oppsøke en sjef, er mulighetene for varsling mange i andre store konserner med den norske stat på eiersiden:
- Statoil, Hydro og Telenor tilbyr ansatte varsling under full anonymitet
- Ansatte kan gå til nærmeste sjef, men oppfordres også til å snakke med «etikk-tillitsvalgte» – ansatte som har fått et dedikert ansvar for å følge opp bekymringsmeldinger
- Alle tilbyr varsler-hjelpelinjer som er operert av en uavhengig, ekstern profesjonell leverandør
- Statoil og Telenor pålegger dessuten ansatte varslingsplikt – de er nødt til å si ifra om de får kjennskap til uetiske eller ulovlige forhold i konsernet. Hydro gir en klar oppfordring
DNB har fått knallhard kritikk etter Aftenpostens avsløring om at DNB Luxembourg har hjulpet nordmenn å lage postboksselskap i skatteparadis som kan brukes til å unndra skatt.
DNB-sjef Rune Bjerke har sagt at hverken han eller andre i konsernledelsen har kjent til praksisen, som DNB i dag tar avstand fra.
Men Bjerke skulle gjerne ha visst – og har uttrykt frustrasjon over at andre personer under ham i konsernet har latt være å informere.
Ber DNB gjøre «full gjennomgang»
Som E24 skriver fredag, har DNB-ansatte som vil varsle om kritikkverdige forhold to valg.
Begge leder til en sjef: De skal enten gå til nærmeste leder, eller direktøren for konsernrevisjon.
Dersom personer i konsernrevisjonen ønsker å si ifra om kritikkverdige forhold i egen avdeling, leder altså begge varslerkanalene til de samme personene som styrer avdelingen.
Kilder av E24 sier praksisen har vakt reaksjoner blant enkelte ansatte internt i DNB.
Varslingsekspert Birthe Eriksen sier rutinene fremstår mangelfulle, og oppfordrer DNB til å foreta en «full gjennomgang av sine regler opp mot moderne forventningene til interne varslingsrutiner».
DNB-informasjonssjef Even Westerveld har bekreftet og forsvart praksisen overfor E24, men åpner også for å se nærmere på den i lys av næringsminister Monica Mælands mange spørsmål.
Hydro: Viktig å kunne varsle eksternt
Informasjonsdirektør Halvor Molland i Norsk Hydro sier de foretrekker at varslinger håndteres av ledere og medarbeidere på lavest mulig nivå.
Samtidig er alternative varslingsmuligheter avgjørende, mener han.
– Det kan oppstå saker hvor det blir spesielt viktig for den ansatte å ha full visshet om at henvendelsen ikke kan spores tilbake til den selv, og der vi via tredjepart fortsatt kan ha en dialog med den som melder fra.
– Den eksterne løsningen har også en viktig funksjon i tilfeller hvor den enkelte føler at ting ikke blir tatt tilstrekkelig tak i ved å gå til nærmeste leder eller nivået over, forklarer Molland.
Pålegger Statoil-ansatte å si ifra
Hos Statoil er alle ansatte underlagt varslingsplikt ved bekymring om uetiske eller kritikkverdige forhold internt. Det opplyser informasjonssjef Bård Glad Pedersen.
– Varslingsplikten er en del av våre etiske retningslinjer. Da er det også viktig for oss at folk kan si ifra gjennom flere ulike kanaler, sier han til E24.
Statoil har en etikk-hjelpelinje som opereres av en ekstern leverandør.
– Der kan både ansatte og eksterne også varsle anonymt, enten på telefon eller på via nett, sier Glad Pedersen.
– Hvorfor er det nødvendig?
– Fordi det gir oss størst mulighet til å fange opp alle bekymringer rundt etisk atferd, også fra personer som ikke ønsker å stå fram med navn. Selv om vi foretrekker at man varsler nærmeste leder, kan det oppstå tilfeller hvor folk ikke ønsker å identifisere seg selv.
– Ingen skal være redde for å si ifra, og disse bekymringene må vi også fange opp. Da mener vi det er viktig å tilrettelegge for at de som føler et behov for det, kan bruke en anonym kanal.
– Må kunne føle seg helt trygg
Også Telenor har inngått samarbeid med en ekstern partner som alle ansatte kan gå til hvis de ikke ønsker å varsle internt. Personer som ikke er ansatte i Telenor kan også bruke denne kanalen.
Kommunikasjonsdirektør Glenn Mandelid begrunner den eksterne varslingskanalen med at det skal være en lav terskel for å si ifra. Han sier dette er viktig ettersom Telenors interne retningslinjer eksplisitt krever at ansatte rapporterer om kritikkverdige forhold de får kjennskap om.
– Derfor er det viktig at den som varsler kan føle seg helt trygg på at mottageren ikke selv har bindinger eller interesser i saken. Men du har altså også mulighet til å varsle til egne personer internt, sier Mandelid.
E24 presiserer at Statoil, Hydro og Telenor kun uttaler seg om egen virksomhet i denne saken. Ingen har ønsket å kommentere praksisen i DNB.
No comments:
Post a Comment