Trondheim (E24): Ved og NTNU and SINTEF Trondheim har man and over 10 år på forsket robots, we gjøre stadig mer kan avanserte oppgaver. I fjor fattet Statoil og Kongsberg Maritime (in the BC Kongsberg Gruppen) The interest for us drives fra et prosjekt AS selskapet Eelume. Bak selskapet STAR dian Liljebäck Pål og andre Kristin Y. Pettersen, begge med-bakgrunn NTNU.
The tone and har et par år med å jobbet utvikle Prototyper og med å starte kommersialiseringen BC slangerobotene.
Liljebäck og Pettersen, we henholdsvis I teknologisjef og daglig Leder and selskapet, MENERS på SAMME mate are Statoil og Kongsberg Maritime at slangerobotene vile åpne you hav av nye muligheter.
Hovedpoenget med slangerobotene er at de skal kunne drive inspeksjon enklere vedlikeholdsarbeid og på havbunnen. Det kan for eksempel Inklude skru på å ventilated undersøke eller om det er gass- oljelekkasjer, eller for å filme in rørledning be etter Feil SAMT Drive rengjøring utstyr og fra på fjerne begroing havbunnen.
Havbunnens vaktmester
Teknologidirektør and Statoil Elisabeth Birkeland Kvalheim, Styria budsjett you over til 3 på mellom 2.7 milliard årlig Kroner, Peng fra og med Stiller Statoil side. Hun MENERS Eelumes slangeroboter er et godt eksempel på Hvordan ny teknologi kan få ned kostnadene and oljenæringen.
– Istedenfor å bruke Dyre Bater på mindre jobber, utvikler vi nå denne Teknologi we blir in slag vaktmester på havbunnen, sier Kvalheim.
Det Finn and fjernstyrte dag og undervannsfarkoster autonome, we dian Annet Kongsberg Gruppen Lever. I Slangerobotene imidlertid slankere og mye svært fleksible. Med sine mange Ledda kan de komme til på sted we andre farkoster ikke Klarer.
– I dag Bruker man undervannsfarkoster we first Formet we store Boks med robotarmer, men her BYGG wine Slag selvgående robotarm med sin fremdrift Egen, sa da Liljebäck have Wears FREM in BC prototypene til quickly.
Slangerobotene skal være modulbaserte. Da kan man for eksempel sette på forskjellige sensor kameraer og på verktøy robotslangen, high avhengig behovet av på det eller feltet den skal man operasjonen utføre. Man planlegger and første omgang å lage delene and aluminum, are vile Tale havdypene are man Finn på norsk sokkel.
Totalt vile robotslangen MALE rundt tre til ti meter, avhengig BC hvilke modulate man Bruker.
– Bedri sikkerheten
Geir Espen Schmidt, Sjef robotikk for marine and Kongsberg Maritime, Kongsberg Gruppen dian forklarer at Annet bidra skal med undervannsakuastikk, but kunnskap om navigasjon under vann, programvare og energistyring:
– Wine jobber I mye med at Flere og Flere av beslutningene skal kunne tas av undervannsfarkostene jungle og mindre and fartøyet på overflaten, sier have om utviklingsarbeidet we foregin and Horten.
– slangerobotene På disse skal vi med stille om Vår kunnskap energieffektivitet and Vann. Det blir veldig viktig for dian Annet at de skal kunne Bruker Når det er Sterk Strom.
– Så det er we med elbilen, begrensningen ligger egentlig and batteriet?
– Ja, det kan du itself.
Ifølge Schmidt vil ikke slangerobotene kunne drive med sveising ff jungle Ford man Treng så mye Energi til det, og derfor vile man Matteo has energitilførsel Brother Plattform eller we skip på overflaten.
Marin robotikksjefen and Kongsberg trekker FREM varsel om in mulig olje- eller på gasslekkasje are you kroneksempel slangerobotene Hvordan man kan revolusjonere kill driver oljefelt på:
– Hvis man and FAR dag om mistanke for eksempel in gasslekkasje hand man stenge Produksjon ned og sende ut med in Bat ROV (fjernstyrt undervannsfarkost, journ.anm.) Det kan ta on uke, og du kan det koster I forestille deg HVA , og sier Schmidt fortsetter:
– Med denne kan man slangeroboten up for seconds at allerede den ligger klar på og kan havbunnen paths Bort Rett ved mistanke om lekkasje. Da kan det om man raskt avklare Stemmer, og det skulle Hvis man vil også være noe mye Galt raskere få Sisukord over situasjonen. Sikkerheten blir bedre Ford man kommer raskere useful.
– In slik farkost vil ikke koste mye and forhold til nytt den bringer, Legg are useful.
Skal “good” på havbunnen
Less fjernstyrte undervannsfarkoster and dag paths ned fra et skip på overflaten, I hover med de nye slangerobotene at de skal bli værende på havbunnen swam ved from Tekniske installasjonene og brønnene lenge.
Liljebäck forteller at hand and starten be for seconds at de kan være der Noen måneder av Gang og Flere år av Gang på sikt.
us er batteridrevet, uten ledning, skal kunne på havbunnen pre-installed. I første omgang starter man imidlertid med kablede versjoner, for man videreutvikler trådløse versjoner.
– Hvor stor organisasjon skal dere bli and selskapet?
– vi skal ansette, og vi be for bones at vi skal være seks til syv Brother Hosta BC, og deretter utvide video, sier Liljebäck til E24.
Han sier at det egentlig ikke har Statt på Teknologi for å få til slangerobotene, men at det handler om å få med of riktige partnerne.
Statoil teknologidirektør forteller at hun er svært fornøyd med samarbeidet, og at det viser FREM det hun Kaller “den norske Modellen” der forskningsmiljøer, leverandørbedrifter we Kongsberg og oljeselskaper we Statoil går Sammi for a utvikle ny teknologi og løsninger.
– Det er dette us er Tank bak opprettelsen av dette selskapet. Det er fortsatt you langt stykke Brother prototypes vi har sett her and dag til in ferdig kommersiell løsning we vi kan bruke and stor skala, men Hvis man be på utviklingen rundt Automatisering and Industri og samfunnet Eller was wine at dette er viktig, sier Kvalheim .
Sats på felttest om to år
Hverken Kongsberg Maritime eller Statoil vile if Hvor mye hang spytter inn and satsingen, men Subsea-Sjef Bjørn Jalving and Kongsberg Maritime forteller at de vil gå inn med mer Peng etter hvert we prosjektet går fremover og man Når fastsatte damage.
– Eelume er det første selskapet and green are bringer disse fantastiske slangerobotene over and for industry setting, sier Pål Liljebäck.
I tillegg til sin kompetanse om undervannsfarkoster og programmering, Kongsberg Maritime bIST skal med navigasjon, batteriteknologi, SAMT industrialiseringen konseptet av. Det inkluderer Salg, testing, Innkjøp og markedsføring.
Annet dian Statoil skal stille med testanlegg. Hover er å teste slangerobotene and Trondheimsfjorden til og Hoster and 2017 and 2018 for man begynner testing på på et Statoil-Norsk sokkel felt.
Statoil teknologidirektør forteller til E24 at Tester Trondheimsfjorden neste år trolig vil gi et sVar på Når det er realistisk ago slangerobotene ut vanlig drift.
Baden Eelume og Kongsberg Maritimes beskriver Statoil representatives are “in krevende” Kunde, at nettopp poengterer men det er så er man at grunnen til med at fornøyd er med. Statoil vile tillegg til teststeder, bidra med innspill og Krav fra et kundeperspektiv.
Statoil har foreløpig ikke lagt opp til at det kun er we skal kunne bruke Teknologi Ford man er opptatt av å få Teknologi raskest mulig ut markedet.
Sjef Bjørn-Subsea Kongsberg Maritime and Jalving forteller at Bruker av sin of mangeårige erfaring undervannsroboter med og programvare avansert and prosjektet. They forteller at utviklingen og bygging BC prototypene vile skje and Trondheim men at have på sikt be for seconds at slangerobotene kan BYGG på Kongsberg Maritimes fasiliteter and Horten and Vestfold, PA SAMME mate are undervannsfarkostene Hugin og Munin.
Teknologiutviklingen and har også Eelume Fatt Økonomisk støtte fra og NTNU Forskningsrådet, soke Innovasjon Norge og om å planlegger hang forteller Kristin Y. Pettersen E24 til, og de vil være fortsatt avhengig BC forsknings- offentlige og det videre utviklingspenger for arbeidet, Legg til hun .
Eelume er det tredje selskapet 2013 we siden er ved NTNU spunnet ut av forskere AMOS (Senter for marine autonome operasjoner og Systems), ifølge senterdirektør Asgeir J. Sørensen. Overfor E24 rose og Statoil have spesielt Kongsberg Gruppen for selskapenes engasjement opp word-miljøet NTNU. Kongsberg finansierer dian Annet ved Universitetet to teaching staffs.
No comments:
Post a Comment