Wednesday, April 22, 2015

Facebook turns to the algorithm to highlight your friends – Dagens Næringsliv

Facebook

Kan gi dramatiske effekter for de store mediehusene.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Det amerikanske nettstedet Business Insider kaller det allerede «Facebookgeddon».

For når nettsamfunnet Facebook, med nesten 1,4 milliarder brukere, forandrer algoritmene sine, skjelver nettmedier over hele kloden.

Algoritmer er navnet på de matematiske formlene som styrer hva som dukker opp i nyhetsstrømmen hos hver enkelt bruker.

Påvirker trafikken

Nok en gang kan justeringene få store konsekvenser for alle som forsøker å bygge en forretningsmodell på å få trafikk fra lenking og deling fra brukerne av Facebook.

En lang rekke nyhetsmedier har lenge postet lenker til saker på sine egne Facebook-sider, og fått sakene til å spre seg gjennom at Facebook-brukerne leser, liker, kommenterer og deler sakene deres.

Algoritmen har fungert slik at dersom en sak fra en nettavis har skapt mye engasjement blant dine venner på Facebook, så øker sannsynligheten for at du også får se den i din nyhetsstrøm – selv om du selv ikke følger akkurat den avisen på Facebook.

For mediehusene innebærer dette at saker som engasjerer sterkt, kan få svært god spredningshjelp av Facebook.

Løfter «ekte venner»

Men nå endrer altså Facebook innstillingene slik at folk enten ikke lenger får se poster andre venner har likt eller kommentert, ​​eller de får lavere prioritet på tidslinjen.

Dette skjer etter at Facebook ba brukerne gi karakter til innholdet i nyhetsstrømmene sine, forklarer Facebook-toppene Max Eulenstein og Lauren Scissors i et blogginnlegg tirsdag.

For medier som har gjort seg avhengige av Facebook er dette de to viktigste endringene:

  1. Facebook vil prioritere opp innhold postet direkte fra de vennene du bryr deg mest om, som bilder, videoer, statusoppdateringer og lenker. Likevel vil nyhetsstrømmen din fortsatt kunne inneholde nyheter og oppdateringer fra Facebook-sider du har likt (i motsetning til venner).
  2. For å løfte frem det «personlige» innholde fra vennene dine, vil Facebook også nedprioritere – eller helt og holdent fjerne – oppdateringer i din nyhetsstrøm om hvilke andre saker fra Facebook-sider dine venner har likt eller kommentert.

Det siste skjer, ifølge Eulenstein og Scissors, fordi mange brukere har sagt at de ikke liker alle oppdateringene om hva venner har likt eller kommentert.

Dårligere rekkevidde

Facebook er fullt klar over at konsekvensen kan bli langt dårligere rekkevidde for profesjonelle innholdsleverandører som har vært vant til å drive trafikk ved å legge ut lenker på Facebook.



Mark Zuckerberg er sjef i Facebook. Foto: NTB Scanpix/LLUIS GENE

Eulenstein og Scissors skriver at effekten av endringene vil variere, avhengig av hvordan den enkelte innholdsleverandørens Facebook-publikum er sammensatt og hvordan innholdsleverandøren oppdaterer Facebook-sidene sine.

Men det er likevel ingen tvil: «I noen tilfeller kan rekkevidde og trafikk fra Facebook-henvisninger potensielt falle,» skriver de to Facebook-toppene.

Endringene vil bli rullet ut i løpet av de nærmeste uken, ifølge Business Insider.

Google går mobilt

Facebooks algoritme-endring kommer omtrent samtidig med at Google forandrer sin algoritme for mobilsøk for å løfte frem mobilvennlige nettsider på beskostning av sider som er tilpasset vanlige datamaskiner.



Googles europeiske hovedkontor ligger i Dublin. FOTO: AFP

Også denne endringen er spådd å få store konsekvenser for mange bedrifter og er i amerikansk stil døpt «mobilegeddon», selv om magasinet Forbes i denne artikkelen beroliger med at omleggingen neppe får store konsekvenser.

Massiv trafikkmaskin

En rekke nyhetsmedier både i Norge, USA og andre land er blitt vant til at en svært stor andel av trafikken til nettsidene deres kommer fra Facebook.

Rundt en tredjedel av de store, norske nettavisenes trafikk kommer fra Facebook på mobil , skrev DN tidligere i år.

Dermed er det stor oppmerksomhet i mediene om hva som deles mest av publikum. Og derfor blir konsekvensene tilsvarende store når Facebook gjør endringer i algoritmen.

Rammet av Facebook-video

Aftenposten og NRK er blant dem som har merket Facebooks tunge satsing på video det siste året. Spørsmålet i mange mediehus er hvor mye man skal satse på å tilpasse seg den amerikanske nettgiganten.



Facebook har løftet video i nyhetsstrømmen. Illustrasjonsfoto: Klaudia Lech

Av flere grunner synes NRK at Facebook er problematisk .

Noe av det som gjør nettsamfunnet krevende å forholde seg til, er at det er vanskelig å få ordentlig innblikk i hva endringene går ut på. Les Facebooks forklaring på hvorfor en fjerdedel av nyhetsstrømmen din fylles av video .

I seng med «fienden»

New York Times og viralnettstedet BuzzFeed har tatt konsekvensen av at Facebook sitter med verdens største publikum.

Begge de to amerikanske mediehusene har innledet samtaler med Facebook om å begynne å publisere innhold direkte på Facebook i stedet for bare på eget nettsted.

Norges største og mest digitale mediekonsern har varslet at det vil ta kampen opp med Google og Facebook, og i stedet bygge sin egen plattform.

Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors og @bjorneckblad på Twitter

Les også:

Facebook ansetter norgessjef

Dette skrøt vi av på sosiale medier i påsken

LikeTweet

No comments:

Post a Comment