Det har stormet rundt selskapene til John Fredriksen de siste ukene.
Nå tar mannen selv bladet fra munnen, og snakker ut til shippingsavisen Trade Winds om hvordan han ser på shippingmarkedet.
Der gjør han det også klart at han ikke har tenkt å sitte stille fremover, men at han akter å investere i børsnoterte selskaper.
– Vi tenker primært å investere i noterte selskaper. Heldigvis er vi som gruppe i meget god stand. Det blir morsomme tider fremover, sier Fredriksen til TradeWinds.
Laget «Fredriksen-effekt»
Det ble fyr på markedene da Fredriksen i forrige uke solgte Marine Harvest-aksjer for 4,4 milliarder kroner.
Nesten samtlige selskaper Fredriksen eier gikk bratt oppover, noe som fikk mange til å snakke om en «Fredriksen-effekt». Kommer han til å styrke ett eller flere av selskapene i sin portefølje?
Særlig riggselskapet Seadrill suste oppover etter at aksjonærene ante et håp om at Fredriksen ville bruke Marine Harvest-utbyttet til å kjøpe opp gjelden i selskapet.
Nettopp det skjedde nylig i et annet Fredriksen-eid selskap, da han kjøpte opp 45 prosent av aksjene ved kapitaluvidelsen av tørrlastrederiet Golden Ocean.
På mandag alene var Seadrill-aksjen opp mer enn seksti prosent!
Foreløpig har ikke Fredriksen foretatt seg noe med Seadrill ennå, og aksjen har etter å ligget helt oppe på 49 kroner nå falt ned til 31 kroner etter mange dager med kraftig fall etter den førstnevnte megaoppturen.
Hvor Fredriksen til slutt putter Marine Harvest-pengene vil han ikke ut med i intervjuet:
– Vi har et opportunistisk syn og ser på det som dukker opp.
– Ser virkelig ille ut
Den mediesky Fredriksen nevner ikke selskapet i det hele tatt i sitt intervju med Tradewinds, men kommer derimot med sin egen analyse av tørrlastmarkedet:
– Markedet for tørrlastskip ser virkelig ille ut nå. Nylig fikk jeg et tilbud på en åtte år gammel capesize-carrier for ti millioner dollar. Dette er den verste perioden i tørrlast siden 1986, og da var det virkelig elendig. Fremover tror jeg prisene på skip og fraktratene også vil falle i tankfarten, sier Fredriksen til Trade Winds.
En capesize-carrier er betegnelsen på de aller største tørrlastskipene, på rundt 180.000 dødvekttonn. Navnet kommer av at disse tradisjonelt er for store for Suezkanalen, og må seile rundt Kapp det gode håp.
No comments:
Post a Comment