Friday, September 26, 2014

Brandtzaeg: The conditions of the agreement with Yara was substantially changed – E24

Brandtzaeg: The conditions of the agreement with Yara was substantially changed – E24

- Jeg visste ingenting da jeg skrev under avtalen.

Snuoperasjonen var et faktum da det fredag morgen ble kjent at konsernsjef Svein Richard Brandtzæg likevel ikke forlater Norsk Hydro til fordel for Yara.

Brandtzæg skrev kontrakt med kunstgjødselprodusenten i siste halvdel av juli, men siden den gang har selskapet meldt om en mulig fusjon med amerikanske CF Industries.

- Jeg fikk vite om situasjonen i Yara 9. september, syv uker etter at jeg hadde signert. Jeg var ikke involvert i prosessen i det hele tatt, sier Brandtzæg til E24.

Svein Richard Brandtzæg

  • Født 1957 i Haugesund.
  • Utdannet bedriftsøkonom fra BI, sivilingeniør med doktorgrad fra NTNU i Trondheim.
  • Har jobbet i Norsk Hydro siden 1979, konsernsjef fra 12. januar 2009.

Han mener dermed at forutsetningene for kontrakten har blitt helt annerledes fra han signerte til i dag. Dette ble tungen på vektskålen, som førte til at Brandtzæg i går ga beskjed om at han fortsetter i selskapet han har jobbet i nær sagt hele sitt voksne liv.

Han bedyrer at han ikke har dårlig samvittighet, og er ikke bekymret for eventuelle juridiske reaksjoner fra Yara sin side.

- Det er helt uaktuelt. Det var en vesentlig endring i grunnlaget for avtalen, og da er det enkel juss, sier han.

- Er du skuffet over måten du har blitt behandlet på av Yara?

- Jeg vet akkurat hvordan prinsippene i sånne avtaler fungerer, og har ikke noen grunn til å være skuffet. Jeg fikk beskjed om prosessen den 9. september – hva som har foregått før eller etter det, vet jeg ikke.

Han kan ikke kommentere om han var bekymret for om toppsjefjobben kunne ryke uansett, grunnet fusjonen.

Elsker Hydro

Brandtzæg understreker at den viktigste grunnen til at han ikke bytter jobb, er det solide forholdet mellom ham og Hydro – han kaller det kjærlighet – og hans interesse for aluminium.

- Tanken på å skulle slutte i selskapet har vært mye verre enn jeg hadde forutsett, sier han.

- Det har nesten vært verre enn en skilsmisse.

Den profilerte toppsjefen skryter av sine medarbeidere gjennom 29 år, og påpeker at han har jobbet med aluminium siden studietiden.

- I sommer sa du at det var riktig for deg med nye utfordringer. Hva er det som har endret seg?

- Skuffet

Det var torsdag kveld Svein Richard Brandtzæg varslet Yara om at han ikke vil bli ny toppsjef i Yara og forblir i Hydro.

Det bekrefter Yara overfor E24.

- Ja, et samlet styre er skuffet over beslutningen, sier styreleder Leif Teksum i en e-post til E24 videreformidlet av Yaras kommunikasjonsavdeling.

Brandtzæg var ment å overta sjefsstolen fra Jørgen Ole Haslestad 1. februar.

- Jeg sa at jeg ønsket nye utfordringer, men har kommet frem til at jeg får de mest givende utfordringene her i Hydro. Styret oppfordret meg til å ombestemme meg da jeg signerte med Yara, og det at jeg nå var ønsket og har full tillitt gjorde at jeg sa at jeg ønsker å fortsette til styret bærer meg ut av kontoret, flirer han.

Brandtzæg er nå først og fremst lettet.

- Jeg må si at det er en lettelse for meg å endelig ha kommet til denne beslutningen etter en lang periode med usikkerhet.

- Veldig glade

Det er ikke bare Brandtzæg selv som har lavere skuldre i dag.

- Vi er veldig glade for at Svein Richard Brandtzæg har besluttet seg for å fortsette som konsernsjef i Hydro, sier styreleder Dag Mejdell til E24.

- Vi beklaget det jo veldig sterkt da Brandtzæg varslet sin avgang i juli, og vi mener han er den klart beste kandidaten til å lede Hydro.

I forhold til hvor langt de hadde kommet i prosessen med å finne Brandtzægs etterfølger sier Mejdell at dette er interne forhold han ikke kan kommentere.

- Er det noen skuffede potensielle Hydro-sjefer i dag?

- Det kan jeg nok ikke si noe om.

LikeTweet

No comments:

Post a Comment