Monday, September 22, 2014

- I want to meet store employees who can they sell – E24

- I want to meet store employees who can they sell – E24

At den norske varehandelen står overfor et «catch 22»-lignende dilemma, ble tydelig da Hovedorganisasjonen Virke mandag  la frem tall for utviklingen i handel- og tjenestesektoren for tredje kvartal.

En undersøkelse blant Virkes medlemmer viser nemlig at det er flere som planlegger å kutte ansatte det neste halvåret (16 prosent) enn det er som planlegger å ansette nye (14 prosent) – selv om omsetningen har tatt seg opp.

Samlet opplyser kun 14 prosent av virksomhetene som inngår i Virke at de planlegger ansettelser de neste 6 månedene – mens 16 prosent sier de planlegger kutt. 

Slik svarer ulike bransjer om bemanningen:

Dagligvare: 12 prosent vil kutte, 7 prosent vil øke

Mote og fritid: 13 prosent vil kutte, 11 prosent vil øke

Interiør: 19 prosent vil kutte, 15 prosent vil øke

Kilde: Hovedorganisasjonen Virke. OBS: Selv om tendensen er lik for de tre bransjene, presiserer Virke at tallene ikke bør sammenliknes da de er mindre pålitelige enn totalmålingen.

Virkes sjeføkonom Lars Haartveit mener hard priskonkurranse gjør at stadig flere butikker må effektivisere driften ved å benytte automatiske løsninger på bekostning av ansatte.

- Konkurransen er hard, og detaljhandelene opplever et sterkt prispress fra nettbutikker, sier Haartveit til E24 mandag.

Vil møte kunnskapsrik betjening

- I dag fikk jeg god hjelp. Jeg jobber like ved, og tenkte det var lurt å velge et tidspunkt hvor det er lite folk i butikken, sier Jan Inge Bergseth (47).

E24 møter ham på vei ut i formiddagssola fra en Clas Ohlson-butikk i Oslo sentrum. I hånda bærer han en pose nøye utvalgte lyspærer.

- Jeg måtte ha en type som fungerer med dimmer, og det fikk jeg hjelp med. En viktig del av å gå i butikken, er for meg å møte betjening som har høy kunnskap om det de selger, uansett om det er lyspærer eller maling, sier Bergseth.

Har ingenting imot selv-scanning

Selv har han delvis omfavnet netthandelen, hvor han blant annet bestiller sportsutstyr, bøker og reiser.

- Jeg pleier også å bruke nettet til å sammenlikne priser før jeg går i butikkene, så jeg slipper å ta en lang runde, sier 47-åringen.

No comments:

Post a Comment