Norwegian
Streiken fortsetter. – Norwegian rir prinsipper, sier pilotenes leder. – Vi har strukket oss svært langt, kontrer Norwegian.
Artikkelen er lagt til i din leseliste.
Natt til lørdag ble brudd i den frivillige meglingen, etter at Riksmekler Nils Dalseide forgjeves hadde prøvd å få Norwegian og pilotene til å komme til enighet.
Leder for pilotene Halvor Vatnar sier det nå er ført mer reelle forhandlinger, men at selskapet rir prinsipper. Han mener ledelsen ikke bryr seg om kostnadskutt bare de får lov til å knuse tariffsamarbeidet mellom pilotene.
Pilotene har ifølge Vatnar lagt frem et forslag til en helhetlig løsning som samlet vil spare selskapet for mange titalls millioner kroner uten resultat.
- Vi har gitt i tidligere samtaler og vi har gitt mer i disse siste forhandlingene, blant annet gjennom større fleksibilitet og bortfall av kompensasjoner. Tidligere har vi lagt pensjon og forsikringer i potten. Problemet er at arbeidsgiver kun tar, uten å gi noe tilbake, sier Vatnar i en pressemelding.
Vatnar opplever at Norwegian-ledelsen skyver passasjerene foran seg uten å vise tilstrekkelig vilje til å løse konflikten.
- Ledelsen er kun ute etter å splitte pilotene og hindre effektivt tariffsamarbeid, hevder han.
Norwegian skriver i en pressemelding lørdag morgen at de har lagt frem tilbud som gir samtlige skandinaviske pilotene jobbtrygghet, stillingsgaranti i tre år, samme solide lønnsbetingelser og ikke minst gir en tilknytning til morselskapet.
- Derfor er det svært skuffende at det ikke var mulig å få til en enighet med Norwegian Pilot Union (NPU) og Parat hos Riksmekleren, slik at pilotstreiken dessverre fortsetter på ubestemt tid, skriver de.
- Norwegian ønsker intenst å få en slutt på streiken og har strukket seg svært langt for å få avsluttet streiken og få ro i konsernet. På sentrale punkter som stillingsgaranti og jobbtrygghet, samt tilknytning til konsernet har selskapet lagt frem skriftlige forsikringer overfor NPU.
Dette har pilotene fått tilbud om, opplyser Norwegian: • Stillingsgaranti fra morselskapet i tre år for samtlige piloter i Skandinavia (dvs. en garanti mot nedbemanning i pilotselskapene) • Konsernansiennitet for alle B737-pilotene (kortdistanse). Solide karrieremuligheter også på langdistanseflygningene (B787) • Uendrede lønnsbetingelser (snittlønn kaptein vel 1,1 million kr pr år før forsikring og pensjon, styrmann vel 740 000 pr år før forsikring og pensjon) • Minimum 184 fridager i året, dvs minimal endring • Helt marginale endringer i arbeidstid og fleksibilitet • Pensjon: høyeste sats på innskuddspensjon, samt en lukket ytelsespensjon for de som har 10 år eller mindre igjen til pensjonsalder (65 år) • Skattefri utbetaling på ca 3,5 millioner kroner ved tap av flysertifikat (Loss of License-forsikring på 40G) • Felles forhandlingsrett for de norske, svenske og danske pilotene |
- Har ingen grunn til å stole på dem
Pilotleder Halvor Vatnar sier partene har diskutert også prinsipielle spørsmål.
- Utfordringen er at vi må ha bindende avtaler slik at vi slipper å møte hverandre i nye rettsaker umiddelbart etter signering. Vår erfaring er dessverre slik at vi ikke har noen grunn til å stole på arbeidsgiver. De siste to til tre årene har vi møtt arbeidsgiver i rettsalen mange ganger – også i saker vi har måttet ta helt til Høyesterett. Selv om vi har vunnet samtlige er ikke alle disse sakene med på å skape tillit, sier Vatnar.
Han mener også det er vanskelig å legitimere den virksomhetsoverdragelsen selskapet gjennomfører under en lovlig arbeidskonflikt.
- Selskapets opprettelse av tre nye selskaper nå under streken føyer seg inn i rekken av omorganiseringer Bjørn Kjos har tradisjon for å gjøre i konflikter. Dette er tredje gang han flytter ansatte inn i nyopprettede selskaper under en pågående konflikt, noe som understreker selskapets ønske om å organisere bort faste ansatte. Samtidig bekrefter denne trangen til omorganiseringer under konflikter også de ansattes faktiske behov for trygghet, sier Vatnar.
- Vi registrerer også at selskapet uten blygsel daglig gjennomfører streikebryteri – streikebryteri som øker i omfang for hver dag som går. Vi er derfor glade for støtte som er varslet fra fueling og andre pilotgrupper i Norge og Europa for øvrig. Alle disse gruppene vil i tiden fremover kunne sette alle Norwegians fly på bakken og tvinge selskapet til nye forhandlinger, sier pilot-lederen.
- Vi forstår at Norwegian ikke liker organiserte arbeidstakere og norske betingelser, men for oss er det uaktuelt å gi slipp på den norske modellen i bytte mot forretningsmodellen til Norwegian, sier Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud.
- Taper vi retten til reell tariffavtale, har enhver arbeidstaker i Norge grunn til å frykte fremtiden. Vinner Bjørn Kjos frem med å importere asiatiske og spanske lønnsbetingelser til Norge, hva er det da som hindrer enhver annen arbeidsgiver å gjøre det samme for å utligne konkurransen? spør han.
Det ble ikke avtalt nye møter ved meklingens slutt lørdag morgen, men NPU er i e-post lørdag morgen anmodet om igjen å vurdere tilbudet og møtes til forhandlinger.
No comments:
Post a Comment