Friday, March 27, 2015

SAS change cockpit rules by Germanwings plane crash – Nettavisen

Reisetips med annonselenker

Flere andre flyselskap følger etter.

København (NTB-Ritzau): SAS endrer arbeidsrutiner og innfører en regel om at det alltid skal være to personer i cockpiten på selskapets fly.

Det opplyser presseansvarlig i SAS i Sverige, Henrik Edström, til Ritzau.

Avgjørelsen ble tatt etter at de svenske luftfartsmyndighetene fredag leverte en anbefaling om at flyselskapet til enhver tid skal ha to besetningsmedlemmer i flyets cockpit.

Flere følger etter

Flere andre europeiske flyselskap, blant dem Norwegian og EasyJet, varslet samme regelendring torsdag, og det gjorde også canadiske luftfartsmyndigheter.

Holdt lidelse skjult for arbeidsgiver

Etterforskerne tror andrepiloten Andreas Lubitz (27) styrtet flyet med vilje.

Lubitz skjulte overfor arbeidsgiveren at han mottok behandling for depresjoner.

De tyske etterforskerne opplyser at det er funnet dokumentasjon om at Lubitz mottok behandling og at han skjulte dette for arbeidsgiveren i Germanwings.

Det er ikke gjort funn som kan knytte Lubitz til noen terrororganisasjon.

Leter etter ferdsskriveren

For fjerde dag på rad gjennomsøker politi og letemannskaper vrakdelene fra det styrtede Germanwings-flyet på jakt etter den andre svarte boksen.

Mannskapene leter også etter levninger og DNA-spor som kan gjøre dem i stand til å identifisere de 150 personene som døde i styrten.

– Først samler vi sammen biologiske funn, deretter vrakdelene, sa en talsmann fra politiet.

Den andre svarte boksen, ferdskriveren, kan gi flere svar om hva som skjedde da flyet styrtet i de franske Alpene tirsdag.

ANDREPILOTEN: Andreas Lubitz fotografert under en marathon i Hamburg. Han var andrepiloten som fløy Germanwings-flyet som styrtet i Alpene tirsdag.

StringerNTB/SCANPIX

Endret høydeinnstilling manuelt

Transponderen til flyet viser at noen manuelt endret autopilotens høydeinnstilling før nedstigningen.

– Mellom klokken 9.30.52 og 9.30.55 (GMT-tid) ser vi at autopiloten ble manuelt endret fra 38.000 fot til 100 fot, skriver FlightRadar24, som overvåker flytrafikken.

– Ni sekunder senere startet nedstigningen, sannsynligvis med autopiloten stilt inn på «åpen nedstigning».

Opplysningene underbygger etterforskernes teori om at andrepiloten Andreas Lubitz med viten og vilje styrtet flyet.

Transponderen sender automatisk ut signaler om flyets posisjon og bevegelser.

Germanwings-flyet dro fra Barcelona klokken 10 (9.00 GMT) tirsdag formiddag med 150 mennesker om bord. Det forsvant fra radaren en knapp time senere, før flyet ble knust mot en fjellside i de franske alpene, 165 kilometer nordøst for Marseille. Alle om bord omkom.

SØRGER: Sørgende har lagt ned blomster og en siste hilsen i byen for de omkomne i byen der flyet skulle ankommet tirsdag. 150 mennesker mistet livet.

Patrik StollarzScanpix

Den 27 år gamle Lubitz gikk til behandling i ett og et halvt år, skriver den tyske avisa Bild, som viser til interne dokumenter og kilder i Lufthansa.

En venn av andrepiloten sier til en lokalavis at avbruddet skyldtes at han var «psykisk ustabil», mens en nabo forteller at han var «utbrent». Det samme gjør en annen bekjent av ham.

– Han var tydeligvis utbrent, deprimert, sier han til Frankfurter Allgemeine.

Gjorde funn

Tyske etterforskere har gjennomgått leiligheten til Lubitz i Düsseldorf, og har tatt hånd om en rekke gjenstander og dokumenter.

– Vi må se hvorvidt dette kan forklare det som skjedde. Alt blir undersøkt, sier politiets talsmann Marcel Fiebig til AFP. Han sier de ikke har funnet entydige beviser.

En av politiets teorier skal være at Lubitz begikk selvmord og tok med seg 149 andre i døden etter å ha blitt sveket av en kjæreste.

Naboer skal ha fortalt at han bodde sammen med en kvinne, men hun skal ikke være lokalisert.

Ønsket å ødelegge

Torsdag sa Lufthansas toppsjef Carsten Spohr at Lubitz hadde tatt en pause i pilotutdannelsen for seks år siden. Han sa imidlertid ikke hva som var årsaken til avbruddet, men understreket at Lubitz hadde bestått selskapets psykologiske tester.

Lederen for den franske etterforskningen etter ulykken, Brice Robin, gikk torsdag langt i å slå fast at Lubitz styrtet flyet med vilje etter at kapteinen hadde forlatt førerkabinen.

– Lydopptakene tyder på at andrepiloten bevisst endret flyets høyde, og at han ønsket å ødelegge maskinen, sa Robin. (©NTB)

LETER ETTER LEVNINGER OG FERDSSKRIVER: Etterforskere arbeider på stedet der Germanwings-flyet styrtet tirsdag.

Laurent CiprianiScanpix

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

LikeTweet

No comments:

Post a Comment