Tuesday, April 5, 2016

Electric bicycle-money went to community stops – Osloby



Oslos nye byråd har gitt opptil fem tusen kroner til 1.019 personer for å kjøpe rådyre elsykler.

Dagbladet har nå fått innsyn i hvem som har fått støtten. Flere av dem tilhører samfunnets absolutte topp, skriver avisa. Blant personene finnes mangemillionærer, en skipsreder, direktører og profilerte redaktører.

Noen av navnene på lista er tidligere ordfører Fabian Stang, skipsreder Morits Skaugen, mangemillionær Richard T. Andvord, direktør Erik Nadheim og jurist Knut Brofoss.

Nettavisen-redaktør vil demonstrere «hvor syk ordningen er»

Nettavisen-redaktør Gunnar Stavrum er en av dem som har fått støtte til elsykkel. Han sier til Aftenposten at han synes ordningen er helt «sinnssvak».

- Jeg gjorde det for å demonstrere hvor syk ordningen er, sier Stavrum.

- Hva er galt med ordningen?

- Jeg synes det er meningsløst å gi økonomisk støtte til å kjøpe elsykler. Det er et dumt forslag fordi det vil gjøre det mer lønnsomt å kjøpe elsykkel fremfor å kjøpe det som er mest miljøvennlig, nemlig sykkel. For det andre er det dårlig bruk av kommunens penger å bruke et millionbeløp på støtte, når de ikke har penger til å vedlikeholde idrettshaller, ikke har ordentlig standard på sykehjem eller tilstrekkelig barnehageplasser.

- Men hvis du er oppgitt over pengebruken kunne du latt være å søke?

- Nei, dette var en politisk handling fra min side. Jeg søkte, fikk støtten og skrev om det, men har ikke brukt pengene. Jeg vil ikke kjøpe elsykkel.

Stavrum: – Sparer penger for kommunen

- Nå som du har fått støtte, er det andre som ville kjøpt elsykkel som ikke får det. Hva tenker du om det?

- Hvis jeg har spart Oslo kommune for 5000 kroner har jeg gjort en god gjerning for Oslos skattebetalere.

I 2014 skrev Stavrum om et forslag fra SV om å gi skattefradrag til folk som sykler til og fra jobben. «Hvorfor ikke?», skrev Stavrum, som mente syklister i dag blir straffet for å velge miljøvennlig og at samfunnet er tjent med at flest mulig sykler til jobb.

- Hvordan er det forskjellig fra støtte til elsykler, Stavrum?

- Det er et tiltak staten betaler og ikke kommunen. Det er også et tiltak som likestiller forskjellige måter å komme seg til jobb på. Det jeg skrev om den gangen er det absurde om at skatteinsentiver for å reise miljøvennlig til jobb, ikke gjelder dem som bor nærme nok til å sykle eller gå. Det var et forslag om å endre skattereglene.

Stavrum gjør også et poeng ut av at han ville betalt omtrent det samme i eiendomsskatt som han har fått i elsykkelstøtte.

- Er du for elbilsubsidier?

- Du må skille mellom stat og kommune. Hvis noen hadde foreslått at Oslo kommune skulle betalt 50.000 for å støtte kjøp av elbil, ville jeg vært mot det. Jeg er for incentiver som får folk til å bruke elbil fremfor fossile drivstoffbiler. Jeg er mot å bruke en fattig kommunes penger på direkte pengestøtte til ting som elsykkel, sier Stavrum.

Osloby har vært i kontakt med Fabian Stangs (H) rådgiver, Rune Dahl.

«Det er riktig at Fabian Stang er blant dem som har fått tilsagn om kommunalt tilskudd til kjøp av el-sykkel. Han har foreløpig ikke benyttet seg av tilbudet.»

Spark i rumpa

Andre personer Dagbladet har snakket med har derimot planer om å bruke støtten de har mottatt.

- Ja, nå skal jeg kjøpe meg elsykkel. Jeg håper jeg skal bruke den fram og tilbake til jobb, sier Dagbladets egen journalist, Martine Aurdal.

- Klart dette ga meg et spark i rumpa for å skaffe meg elsykkel, sier skipsreder Morits Skaugen (60), til Dagbladet.

Byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Lan Marie Nguyen Berg (MDG), sier målet er å få folk til å bytte ut bilen med elsykkel.

- Det gjelder uavhengig av om du er fattig eller rik. Nå vil vi evaluere ordningen, og se om den har hatt den ønskede effekten, sier hun.

LikeTweet

No comments:

Post a Comment