I oktober 2014 kjøpte det britiske investeringsfondet TDR Capital drøyt 80 prosent av det tradisjonsrike selskapet, med Petter A. Stordalens og Trygve Hegnars investeringsselskaper som de største minoritetsaksjonærene.
Den gangen ble selskapet verdsatt til 5,7 milliarder kroner.
Det dobbelte
Nå skal flere mulige kjøpere være villige til å betale mer enn det dobbelte, skriver Dagens Næringsliv.
Ifølge avisen gjenstår det nå fire aktører som ønsker å kjøpe rederiet.
Men en dobling er trolig ikke nok til å få dagens hovedaktører til å selge.
TDR Capital ønsker ikke å kommentere spørsmål om eierskap eller salg, men DN får antydet at eierne ikke er interessert i å selge for mindre enn rundt 15 milliarder kroner, noe som tilsvarer 15 ganger det forventede overskuddet i år.
Cruise i nord
Det som nå lokker de potensielle kjøperne er ikke først og fremst den faste ruten langs norskekysten, men satsingen på cruisetrafikk i polare strøk.
Hurtigruten bestilte nylig to nye skip til dette segmentet og har opsjon på ytterligere to skip.
I tillegg oppleves Norge og Nord-Norge som eksotiske – og samtidig trygge – reisemål.
De nye skipene skal ha om lag 300 lugarer og plass til 600 passasjerer. De skal både kunne gå som ekspedisjonsskip i polare farvann og kunne inngå i flåten som går langs norskekysten.
– Dette innebærer ikke et skifte i strategi fra vår side, sa Hurtigruten-sjef Daniel Skjeldam da de nye skipene ble presnetert på dorsommeren.
– Vi har sagt at vi satser sterkt på norskekysten, og at vi også satser sterkt på eksplorercruise. Norskekysten og vårt posisjon som riksvei nummer 1 blir selvfølgelig like viktig som den har vært, sier konsernsjefen.
No comments:
Post a Comment