I mai signerte tyske Hapag-Lloyd Cruises en intensjonsavtale med norske Vard for byggingen av to luksus-cruiseskip. Nå er avtalen i boks, men den avhenger av at finansieringen er i orden.
Det skriver Vard i en pressemelding fredag.
Skipene er spesialdesignet for cruise i polare strøk i Arktis og Antarktis, men er også tilrettelagt for cruise i varmere farvann, som for eksempel i Amazonas.
Partene vil ikke opplyse om verdien på kontrakten.
Skipene som vil bli utstyrt med det siste og beste av teknologiske funksjoner og miljøteknologi, og de vil oppfylle de høyeste krav til miljøvennlig og sikker drift, skryter selskapet i pressemeldingen.
Dette er den andre cruiseskipskontrakten som Vard lander på kort tid. Tidligere i august ble det klart at cruiseskip-kontrakten med franske Ponant var i havn.
Endret strategi
Kommunikasjonssjef i Vard, Hege Anita Akselvoll, mener at kontrakten med Hapag-Lloyd Cruises er en viktig kontrakt for Vard og for den maritime klyngen.
– Verftet er en hjørnesteinsbedrift i Vestnes kommune i Romsdal. Kontrakten ble godt tatt imot i regionen, sier Akselvoll til E24.
Hun viser til at Vard endret strategi da selskapets ledelse så at det ville bli mindre aktivitet i offshore.
– Da vi så at det ville bli mindre aktivitet i offshore la vi en diversifisert strategi for selskapet. Vi satser nå på ekspedisjonscruisemarkedet, havbruk og energifartøy inntil vi ser at aktiviteten innen offshore tar seg opp, sier Akselvoll.
Slik blir cruiseskipene
De luksuriøse ekspedisjonscruiseskipene på 16.100 bruttotonn vil være cirka 138 meter lange og 22 meter brede.
Hvert skip har syv passasjerdekk, med overnatting for totalt 240 passasjerer i 120 lugarer og suiter. Fartøyene vil også inneholde en vannsportmarina og moderne spa- og treningsområder.
Cruiseskip-skrogene skal bygges ved Vards verft i Romania, og levering er planlagt fra Vard Langsten i Norge i henholdsvis 1. kvartal 2019 og 4. kvartal 2019.
Skipsverftskonsernet Vard har hovedkontor i Ålesund. Den italienske verftsgruppen Fincantieri er majoritetseier i konsernet.
Administrerende direktør Roy Reite i Vard er ikke uventet meget fornøyd med kontrakten.
– At en ledende aktør som Hapag-Lloyd Cruises setter sin lit til at Vard evner å utvikle disse unike, eksklusive skipene viser den anerkjennelsen vi har raskt har oppnådd i dette segmentet av skipsbyggingsmarkedet, skriver Reite i pressemeldingen.
Administrerende direktør i Hapag-Lloyd Cruises, Karl J. Pojer, mener at skipene vil bidra til å styrke selskapets posisjon innen ekspedisjonscruise-segmentet.
– Skipene vil hjelpe oss til å utvikle oss videre innen ekspedisjonssegmentet, skriver Karl J. Pojer, administrerende direktør i Hapag-Lloyd Cruises i en pressemelding.
Hapag-Lloyd Cruises eies av TUI-konsernet og er basert i Hamburg i Tyskland.
Styremedlem i styret i TUI-konsernet med ansvar for cruise, Sebastian Ebel, mener at cruisevirksomheten er en av de viktigste elementene i TUI vekststrategi.
– Våre investeringer i de to nye skip for Hapag-Lloyd Cruises understøtter våre ambisjoner, skriver Ebel i pressemeldingen.
No comments:
Post a Comment