Sunday, August 21, 2016

Rema 1000 Top: – The shops have become too similar – Dagens Næringsliv

dagligvare

Innkjøpsdirektør Lars Kristian Lindberg i Rema 1000 synes dagligvarebutikkene i Norge er blitt for like, og lover at Rema 1000-butikkene vil se annerledes ut fremover.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

- Dagligvarebutikkene er blitt litt for like, sier innkjøpsdirektør i Rema 1000, Lars Kristian Lindberg. Når han står på scenen foran alle Rema-kjøpmennene på det årlige Riksmøte i Trondheim i helgen skal han fortelle at han har tenkt å gjøre noe med det.

-  Jeg kan ikke si alt nå, men vi har en god pakke vi skal presentere for kjøpmennene som vi er trygge på skal gi god vekst, sier Lindberg.

Ifølge direktør for Rema 1000 franchisevirksomhet, Jan Frode Johansen er det allerede god vekst i omsetningen i Rema 1000-butikkene.  Det viser også den stadig lenger listen over kjøpmenn som har over tre millioner kroner i resultat.

Rydde butikkhyllene

Etter helgens møte må kjøpmennene hjem og rydde plass i butikkene sine til varer fra nye leverandører, samt et langt større utvalg av økologiske varer. I vår kjøpte Rema 1000 opp Kolonihagen – leverandør av økologiske matvarer til privatpersoner og restauranter. I sommer var det lokale Oslo-bryggeriet Sagene Bryggeri som kom inn i Rema 1000-porteføljen.

- Oppkjøpet av Kolonihagen og Sagene Bryggeri er brikker i et større tankesett. Vi skal ta et tydeligere valg på hvem vi vil samarbeide med og ikke. Det kommer til å synes i butikkene, sier Lindberg. 

For å skille seg ut i den sterke konkurransen med de andre dagligvarekjedene- og for å sikre bedre priser – skal Rema 1000 knytte til seg flere lokale og regionale leverandører.

Raste mot de store leverandørene

I et intervju med DN i vår gikk administrerende direktør Ole Robert Reitan hardt ut mot de store leverandørene – særlig Orkla -  i dagligvarebransjen. Han sa Rema ­taper én milliard kroner årlig på at de får dårligere betingelser enn Norgesgruppen.

 Coops oppkjøp av Rimi-butikkene endret maktbalansen i dagligvarebransjen, og sendte Rema 1000 ned på en tredjeplass i størrelsen. Mindre størrelse gir mindre makt i forhandlingene, ifølge Reitan.

– Norgesgruppen får diktere sortimentet sitt, og så får vi plukke resten, sa Reitan til DN.

Kiwi er hovedkonkurrenten

Konkurransen i dagligvaremarkedet er hard. Og Kiwi utpekes som den største konkurrenten.

- Coop har mye å gjøre med oppkjøpet sitt. Det er Kiwi som er den største utfordreren når det gjelder butikketablering, sier Lindberg. 



Konkurransen kjedene i mellom fører til høy etableringstakt. Rema 1000 åpner 24 butikker i år. Kjeden har nå 567 butikker totalt. Kiwi skal etter planen åpne 34 butikker i løpet av året, og har nå 638 butikker over hele landet. Coop skal etter planen ha 360 butikker omprofilert til Coop-butikker i år.

- Det er som alltid tøff konkurrense, men det er det som skjerper oss, sier Lindberg.

Kommunikasjonssjef Kristine Aakvaag Arvin i Kiwi bekrefter at Rema 1000 er en viktig konkurrent for dem.

- Men vi har også en konkurrent som heter Xtra. Det er sterkere konkurranse enn det noen gang har vært, siden markedet har gått fra fire til tre aktører, sier Arvin.

Ifølge Arvin leder Kiwi an i kampen om kundenes kroner.

- Vi har hatt 7,5 prosent vekst hittil i år, per juli. Det er klart mest i markedet, sier Arvin. Veksten er organisk. Den tar altså ikke med vekst som skyldes nyåpne butikker.

Ikke alene om økologi

Norgesgruppen – som har kjeder som Meny, Spar og Kiwi – har ikke tenkt å la Rema 1000 få konkurrere alene om å tilby økologiske produkter til kundene.

- Vi starter stort på økologiske produkter og har en god vekst på det. Dette er noe som stadig flere kunder er opptatt av. I hovedsak etterspørres det frukt og grønt, men også tørrvarer har god etterspørsel. Og når etterspørselen tar seg opp, så tilbys det også flere produkter fra leverandørene, sier kommunikasjonssjef Kine Søyland i Norgesgruppen. 

LikeTweet

No comments:

Post a Comment