Saturday, April 30, 2016

Aker Solutions boss will save at least two billion years: – It does not stop here – E24

FORNEBU (E24): Torsdag slapp Aker Solutions kvartalsresultatene sine før årets tre første måneder. De viste et fall i omsetningen på to milliarder kroner, samtidig som brutto driftsmargin (EBITDA) steg fra 7,0 til 7,9 prosent.

Aksjekursen steg først forsiktig etter at tallene ble kjent, men etter et par timer handel på Oslo Børs er aksjen ned to prosent.

Selv om selskapet fikk inn nye ordrer for seks milliarder kroner i kvartalet, var det ikke nok til å unngå at ordreboken fortsatte å krympe. Ved utgangen av mars lå den på 38,5 milliarder.

I kjølvannet av oljeprisfallet har Aker Solutions satt seg et sparemål på 30 prosent. Under presentasjonen gjorde konsernsjef Luis Araujo det klart at kostnadene skal ned, men både han og finansdirektør Svein Stoknes mente det er et stort engasjement blant de ansatte for å få det til.

– Folk kommer på jobb og tenker hvordan man skal få gjort ting enten 30 prosent raskere eller 30 prosent billigere, sa Stoknes.

For å illustrere hva 30 prosent faktisk vil innebære, pekte konsernsjef Araujo på driftskostnadene på 30 milliarder i 2015:

– Gitt kostnadsnivået vårt i 2015 gir dette en potensiell forbedring på minimum ni milliarder kroner innen utgangen av 2017, sa han til forsamlingen som hadde møtt opp på selskapets kontorer på Fornebu.

– Målet er å realisere en fjerdedel av dette innen utgangen av året, sa han videre.

Kutter 1.500 stillinger

Aker Solutions har i første kvartal annonsert jobbkutt på til sammen 1.500 faste stillinger. Det løfter den totale nedbemanningen til 20 prosent av arbeidsstokken man hadde høsten 2014.

– Må dere kutte bemanningen mer for å nå måle om å bli 30 prosent mer effektive?

– Dette målet handler ikke om nedbemanninger, men om å forbedre hele driften vår, fra hvordan vi kan klare å bruke færre ingeniørtimer til å forbedre hele leverandørkjeden vår, sier Araujo til E24.

– De 2,25 milliardene er det vi har identifisert som mål i år. Noen av besparelsene vil også bli reflektert i prisene ut til kundene, sier han videre.

Tror omsetningsfallet blir større

Aker Solutions’ finansdirektør fortalte torsdag at selskapet nå tror subsea-divisjonen vil oppleve et omsetningsfall på 20 prosent i år, ikke 15 prosent som man tidligere har spådd. Det vil i så fall bety et fall fra 19,1 til 15,3 milliarder i år, mot fjoråret.

– Vi fortsetter å se et utfordrende marked, blant annet gjennom at kundene utsetter prosjekter, sa Stoknes.

For Field Design-divisjonen holder selskapet på prognosen om et omsetningsfall på 15 prosent i år, men Stoknes understreket at markedet for vedlikeholds- og modifikasjonsprosjekter i Nordsjøen fortsatt er vanskelig. Det er denne MMO-delen av Field Design som har opplevd noen av de største nedbemanningene hos Aker Solutions de siste par årene.

Slår prognosen til vil omsetningen på Field Design falle fra 12,9 milliarder i fjor til 10,3 milliarder i år.

Konsernsjef Araujo mener det er store muligheter for de i bransjen som tør å satse nå:

– Jeg sier til kundene mine at det er nå man burde bestille. Kostnadene er konkurransedyktige og mange av ingeniørteamene har ledig kapasitet.

Må kutte for å få jobber

Konsernsjef Luis Araujo gjorde det klart at kostnadene ikke bare må kuttes for å bli mer lønnsomme, men også fordi kundene krever det.

– Vi ser at vi må kutte kostnadene for å vinne kontrakter, sa han og viste blant annet til at en kontrakt de har vunnet i år hadde krav om at kostnadene måtte ned 30 prosent.

Samtidig får kuttene som Aker Solutions og andre i leverandørindustrien har satt i gang med store effekter for oljeselskapene.

– Vi har spilt en nøkkelrolle i å få ned break-even (lønnsomhetsprisen, journ.anm.)  i prosjekter som Johan Sverdrup og Johan Castberg, sa Araujo.

Statoil annonserte tidligere i år at de totalt sett har fått ned utbyggingskostnaden på Johan Castberg-feltet fra rundt 100 til 60 milliarder kroner, sammenlignet med den opprinnelige planen.

– Er en kostnadseffektivisering hos dere på 30 prosent det kundene deres krever av dere?

– For å være ærlig tror det industrien trenger enda større forbedringer. Dette er et minimum, og mange steder har vi oppnådd mer enn 30 prosent, sier Araujo.

No comments:

Post a Comment