Thursday, April 28, 2016

DNB reduces performance in the first quarter – E24

DNBs resultat for første kvartal var 5,2 milliarder kroner, en reduksjon på 1,3 milliarder fra første kvartal 2015.

Korrigert for såkalte basisswapper var resultatet 746 millioner kroner lavere enn i første kvartal 2015.

Basisswapper brukes, kort fortalt, for å redusere risiko mot eksponering av valutasvingninger.

Restruktureringskostnader i forbindelse med omstilling og nedleggelse av filialer, samt høyere tapsavsetninger, forklarer reduksjonen i resultatet.

Samtidig når banken en såkalt kjernekapital på over 15 prosent, en økning fra 12,7 prosent i første kvartal 2015.

Til tross for en milliardreduksjon i resultatet synes toppsjefen at banken gjør det bra.

Reduksjon i resultatet etter skatt var riktignok på 1,3 milliarder sammenlignet med samme kvartal i fjor, men fortsatt 250 millioner kroner mer enn hva analytikerkorpset forventet på forhånd, ifølge estimater fra SME Direkt Online.

– Dette er et svært solid resultat som vi godt fornøyde med. Og for første gang ser vi 15-tallet på den rene kjernekapitaldekningen vår. Det er en milepæl i arbeidet med å gjøre DNB til en av verdens mest solide banker, sier Rune Bjerke, konsernsjef i DNB.

La ned filialer

Årets tre første måneder var preget av store endringer, skriver DNB.

DNB Personmarked Norge annonserte 4. februar sin nye strategi for fremtidens bankhverdag, med en omfattende reduksjon i antall filialer og samtidig en tydelig satsing på digital utvikling og kundesenteret.

Totalt varslet DNB at de skulle redusere antallet filialer fra 116 til 57, noe som videre ville føre til en nedbemanning på 600 ansatte innen utgangen av 2016.

– Det er nå vi legger grunnlaget for at DNB fortsatt skal være i front når det gjelder kundeservice og digitale løsninger som gjør hverdagen enklere for kundene, sier Bjerke.

Reaksjoner

Toppsjefen viser på samme tid medlidenhet med de som ikke klarer overgangen til den digitale bankhverdagen like godt.

– Samtidig vet vi at noen kunder fortsatt opplever den digitale virkeligheten som vanskelig å forstå. Derfor har vi de siste månedene invitert over 50.000 kunder på nettbankkurs for å hjelpe til med overgangen, sier han.

Ifølge DNB benytter bare 15 prosent av norske bankkunder bankkontoret i hverdagen, og ni av ti nordmenn dekker sine bankbehov via internett.

Reaksjonene lot ikke vente på seg, og det ble en Facebook-storm mot DNB, hvor flere kunder truet med å bytte bank.

No comments:

Post a Comment