Sunday, April 24, 2016

Here are the new Hurtigrutene theme – the cycling world



- Den strste kontrakten vi noen gang har inngtt.
• Flere reisesaker p db.no/reise.

Torsdag presenterte Hurtigruten og Kleven en intensjonsavtale om bygge to nye hurtigruter som skal leveres i 2018 og 2019. Avtalen inkluderer ogs opsjon p bygging av ytterligere to nye skip.

Etter det NTB forstr vil hvert enkelt av skipene koste over n milliard kroner.

– Selv om det ikke skulle bli fire skip til slutt, vil dette vre den strste kontrakten vi noen gang har inngtt. Vi har ikke lyst g inn p summene, men dette dreier seg om en kontrakt p flere milliarder kroner, sier Hurtigrutens konsernsjef Daniel Skjeldam til NTB.

Miljteknologi
Skipene er designet av Rolls-Royce Marine i samarbeid med den norske yachtdesigneren Espen ino.

– Dette er en intensjonsavtale. I det ligger det at vi gr inn i sluttforhandlinger med Kleven n. Skipenes design er ikke 100 prosent ferdigstilt. Sammen med Kleven, Bellona og Rolls-Royce skal vi n se p hvilken type miljteknologi skipene skal f, sier Skjeldam.

De nye skipene skal ha om lag 300 lugarer og plass til 600 passasjerer. De skal bde kunne g som ekspedisjonsskip i polare farvann og kunne inng i flten som gr langs norskekysten.

– Dette innebrer ikke et skifte i strategi fra vr side. Vi har sagt at vi satser sterkt p norskekysten, og at vi ogs satser sterkt p eksplorercruise. Norskekysten og vr posisjon som riksvei nummer en blir selvflgelig like viktig som den har vrt, sier konsernsjefen.

Omstilling
Hurtigruten har de siste tre ra vrt gjennom en kraftig omstillingsprosess og er ikke lengre p norske hender etter at det britiske investeringsfondet TDR Capital i 2014 overtok aksjemajoriteten i selskapet.

– Vi har vrt gjennom en tff og lang omstilling, og har ikke tjent penger p hurtigrutedriften siden 90-tallet. N har vi vrt gjennom tre r med omstilling, og snudd store rde tall til positive tall for selskapet. N ser vi store muligheter i norsk reiselivsnring og i internasjonalt reiseliv. Denne satsingen er en naturlig fortsettelse av omstillingen vi har vrt gjennom, sier Skjeldam til NTB.

Tillitsvotum
Kleven vant fram i konkurranse med elleve andre verft over hele verden.

– Det er ikke gitt at vi skulle velge et norsk verft. Dette er et tillitsvotum til norsk verftsindustri, sier Skjeldam.

Ogs for Kleven vil hurtigrutekontrakten vre en av de strste i selskapets historie. Iflge administrerende direktr Stle Rasmussen vil oppdraget bety kt aktivitet i Ulsteinvik i ra framover.

– Vi ser for oss at 150 til 200 verftsansatte vil vre involvert til enhver tid, i tillegg til to til tre ganger s mange p underleverandrsiden, sier Rasmussen til NTB.

Sinte fans
Tidligere i vinter raste Hurtigrutefansen etter sett de nye bildene av den moderniserte utgaven av MS Kong Harald.

550 millioner kroner er lagt p bordet for modernisere og oppgradere fire av Hurtigrutens skip fra 90-tallet, samt ombygging av ekspedisjonsskipet Spitsbergen.

Les ogs: N kastes harry-mblene ut: Se bildene av nye Hurtigruten

De tre andre skipene som skal gjennom en omfattende ansiktslftning er MS Polarlys, MS Nordkapp, MS Nordnorge. Samtlige skal vre ferdig restaurert i lpet av ret.

(NTB / Dagbladet)








LikeTweet

No comments:

Post a Comment