Thursday, April 21, 2016

Kjos and the large Joint Venture – E24

– Det er mange som har fått tillatelse som flyr med det jeg kaller «møkkete» fly, altså fly med store utslipp. Det henger ikke akkurat sammen med en karbonkonferanse, humrer administrerende direktør Bjørn Kjos i Norwegian til E24.

Det er torsdag morgen og kvartalspresentasjon for Norwegian. Innen noen timer skal kanskje et smått historisk møte (i hvert fall i selskapshistorisk sammenheng) finne sted ikke langt unna.

I forrige uke kunne E24 melde at en årelang periode med venting snart kan være over for det norske flyselskapet: Det amerikanske transportdepartementet foreslår omsider å innvilge deres søknad om flytillatelse til USA.

Det er imidlertid snakk om et foreløpig «ja», og selv om alt peker mot at tillatelsen vil gå i orden, er prosessen fortsatt ikke trygt parkert ved gaten.

Prioriterer sykkeltur

Men nå er han her, i Norge, mannen som antas å sitte med nøkkelen til en permanent amerikansk flytillatelse. På Norwegians hjemmebane.

USAs samferdselsminister Anthony Renard Foxx kommer til Norge den samme dagen som administrerende direktør Bjørn Kjos i Norwegian skal legge frem selskapets resultater for årets tre første måneder.

Senere på dagen skal de to delta på den samme transportkonferansen. Temaet for konferansen er «Fremtidens transportløsninger», der omstilling til lavutslippssamfunnet er en nøkkelproblemstilling.

Norwegian har i forbindelse med norgesbesøket forsøkt å få på plass et møte med Foxx, en mann Bjørn Kjos aldri tidligere har møtt. De har tross alt noe å snakke om. Men via den amerikanske ambassaden har nordmennene fått beskjed om at Foxx ikke har tid til noe slikt møte – til tross for at han eksempelvis har tid til en sykkeltur ved Norwegians hovedkontor på Fornebu fredag.

Saken fortsetter under bildet …

 <p><b>LA FREM TALL:</b>  Norwegian holdt på morgenkvisten  resultatpresentasjon. Kjos beskriver dette som  «business as usual».  Her sammen  med styreleder Bjørn Kise.</p>

LA FREM TALL: Norwegian holdt på morgenkvisten resultatpresentasjon. Kjos beskriver dette som «business as usual».  Her sammen med styreleder Bjørn Kise.

Rød bunnlinje

Den solfylte dagen begynner imidlertid altså i et dunkelt konferanselokale på Aker Brygge i Oslo. Bjørn Kjos, for anledningen ulastelig antrukket i mørk dress og et rødstripete slips, veksler med finansdirektør Frode Foss på talerstolen.

Forenklet forklart snakker Foss mest om regnskap, mens Kjos snakker mest om fly.

De harde faktaene er allerede på bordet: Norwegian har på morgenkvisten levert et kvartal der valutaeffekter og tap på drivstoffkontrakter tynger selskapets bunnlinje, men utviklingen i den underliggende driften er god. Og selskapet varsler fortsatt offensiv satsing.

Her kommer den amerikanske flytillatelsen inn i bildet.

– For oss betyr en slik tillatelse først og fremst at vi kan begynne å fly på andre verdensdeler med de samme flyene som på USA. Vi trenger ikke operere med to flyselskaper, et for å fly østover og et for å fly vestover. Så det har med logistikk å gjøre. I tillegg blir det mye billigere å operere under én hatt, og da kan vi gi lavere priser til de reisende, sier Kjos.

Store planer

Tillatelsen er, ifølge Norwegian-sjefen, en forutsetning for å kunne fly folk billig. Og mangel på denne har begrenset Norwegians ekspansjon fra spesielt mindre byer.

Dersom den kommer på plass, er planen å «vokse med ett SAS i året».

– Dersom man ser i et globalt perspektiv er det mange dårlige konkurrenter som må ha ekstremt høye priser, fordi de flyr med gammelt utstyr. Så det er store vekstmuligheter. Det er samme vi har sett på kortdistanse kan utmerket godt skje på langdistanse, sier Kjos, og viser lavkostrevolusjonen som har fulgt selskaper som Ryanair og EasyJet.

– Har det vært irriterende at det har tatt så lang tid?

– Ja, dette er helt imot det som har vært hensikten med Open Skies (markedsavtale i luftfartsindustrien, journ.anm.), og kan vanskelig sees på som noe annet enn konkurransebegrensende. Det har vært mange påstander, men vi har ikke thailandske ansatte på noen av basene som flyr over Atlanterhavet. Det er bare unnskyldninger for å prøve å beskytte seg selv mot konkurranse, sier Kjos.

Saken fortsetter under bildet …

 <p><b>POPULÆR:</b>  Både TV og aviser skal ha en bit av Kjos  når direktøren legger frem  kvartalstall.</p>

POPULÆR: Både TV og aviser skal ha en bit av Kjos når direktøren legger frem kvartalstall.

Har fått kritikk

Det var i desember 2013 at Norwegian søkte om en såkalt «foreign air carrier permit» for sitt irske datterselskap. Datterselskapet skulle etter planen utgjøre selve kjernen av Norwegians internasjonale vekst i langdistansemarkedet.

Men mens andre selskaper pleier å få svar innen et par måneder, har Norwegian i over to år måtte sitte å se på at påstander haglet og høringsbrev rant inn til det amerikanske samferdselsdepartementet.

Reiselivsaktører, flyprodusenten Boeing, samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og utenlandske, prominente politikere er blant dem som har bedt amerikanerne om at søknaden skulle behandles raskt, og få et «ja».

På den andre siden har konkurrerende flyselskaper, fagforeninger og visse politikere uttrykt sin skepsis mot Norwegians. Kritikken har hovedsakelig kommet i form av påstander om at Norwegian skal drive med sosial dumping.

Norwegian har hele tiden avvist dette på det sterkeste, og Norwegian-sjef Bjørn Kjos har uttalt i brev til amerikanske myndigheter at man skal bruke amerikanske eller europeiske ansatte om bord på rutene til USA.

Mediekjør

Hvem er så denne Anthony Foxx, mannen Bjørn Kjos forhåpentligvis skal få tatt et alvorsord med innen kort tid? Foxx ble i 2013 utpekt som samferdselsminister i USA av president Barack Obama.

Det at både «ja» og «nei» kan gi bråk, peker mot at det tryggeste Foxx kan gjøre er å sitte stille i båten og la tiden gå sin gang.

Etter at resultatpresentasjonen er unnagjort er det duket for en tilsynelatende endeløs rekke med intervjuer.

De fremmøtte journalistene fra både TV og aviser skal ha en bit av Norwegian-sjefen, og etter dette er det duket for telefonintervjuer med utenlandske medier.

Saken fortsetter under bildet …

 <p><b>LEGGER SLAGPLAN:</b>  Bjørn Kjos, kommunikasjonsdirektør  Anne-Sissel Skånvik og kommunikasjonssjef  Lasse Sandaker-Nielsen.</p>

LEGGER SLAGPLAN: Bjørn Kjos, kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik og kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen.

Stigende forventninger

Drøyt to timer etter at fremleggelsen startet, er Kjos mer eller mindre ferdig med intervjuene. Kjos, kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik og kommunikasjonssjef Lasse-Sandaker Nielsen sitter alene igjen i den tidligere kinosalen.

Kjos bedyrer at han ikke synes presentasjonene og det påfølgende mediekjøret er slitsomt.

«Business as usual», sier han, og bekrefter at han har mer krutt på lager. Nå skal en slagplan legges, argumenter finslipes. Og rekker de en tur til kontoret på Fornebu?

Svaret er ja. Kommunikasjonsfolkene skal skrive et innlegg i The Hill, som et svar på mishagsytringer fra de amerikanske fagforeningene. Kjos skal «snakke litt med Frode».

Etter en kjapp lunsj bærer det så inn til Oslo igjen i sjefens mørke Tesla. Idet Astrup Fearnley-museet, der transportkonferansen finner sted, titter frem med fjorden som bakteppe, stiger tilsynelatende forventningene.

Kjos og kommunikasjonsfolkene diskuterer hva Kjos skal si, dersom han får et ord med ministeren. Hva er de beste argumentene? Jobber i USA, eller kanskje billigere reiser til det amerikanske folket?

Saken fortsetter under bildene …

 <p><b>I BILEN:</b> Kjos er  kaptein, Skånvik styrmann. Fyllingsgraden i  bilen er 80 prosent – noe lavere enn  Norwegian oppnår i luften.</p>

I BILEN: Kjos er kaptein, Skånvik styrmann. Fyllingsgraden i bilen er 80 prosent – noe lavere enn Norwegian oppnår i luften.

Møtte pressen

Vel inne i konferanselokalet er det duket for mingling, før Kjos skal delta i en paneldebatt om fremtidens drivstoff.

 <p><b>MINGLING:</b> Det er  mange man skal hilse på når man er sjef  for et stort, børsnotert selskap.</p>

MINGLING: Det er mange man skal hilse på når man er sjef for et stort, børsnotert selskap.

Omtrent samtidig som Kjos er på podiet, glir flere enorme, svarte biler inn på plassen foran museet. Hyggelige, men bestemte politifolk tar oppstilling, før samferdselsministeren så ønskes velkommen av sin norske kollega Ketil Solvik-Olsen.

Foxx ønsker ikke å snakke med E24 utenfor lokalet, men vel inne i salen en liten stund senere tar han seg tid til fire spørsmål fra norsk presse. Tre av dem handler om Norwegian.

Foxx understreker at saken er kompleks, og at de amerikanske myndighetene har innhentet mye informasjon i sakens anledning.

Det er nå en siste høringsrunde som pågår i USA.

– Hvor lenge er det til en endelig avgjørelse vil bli fattet?

– Høringsrunden vil vare i tre uker, sier Foxx på spørsmål fra E24.

Saken fortsetter under bildet …

 <p><b>STORFINT  BESØK:</b> Den amerikanske  samferdselsministeren Anthony Foxx gjester  Oslo.</p>

STORFINT BESØK: Den amerikanske samferdselsministeren Anthony Foxx gjester Oslo.

Fornøyd

Så er det endelig Bjørn Kjos sin tur. Fotografer og journalister stimer sammen idet de to topplederne endelig møtes ansikt til ansikt.

Det kan ikke sies å være noe påfallende hjertelig møte, og de to toppene veksler da også få ord. Men i etterkant sier likevel Norwegian-sjefen seg godt fornøyd.

– Jeg sa takk for den midlertidige tillatelsen. Han sa at han var glad for å ha gitt den. Det var godt å endelig få snakket med ham. Han er «probably a nice guy», sier Kjos til E24 etter den kjappe ordvekslingen.

– Er du fornøyd med responsen?

– Jeg mener at det var et godt svar, sier Kjos.

 <p><b>ANSIKT TIL  ANSIKT:</b> Norwegian-sjef Bjørn Kjos  møtte endelig den amerikanske  samferdselsministeren Anthony Foxx  torsdag.</p>

ANSIKT TIL ANSIKT: Norwegian-sjef Bjørn Kjos møtte endelig den amerikanske samferdselsministeren Anthony Foxx torsdag.

No comments:

Post a Comment