Monday, August 8, 2016

Full sommergass i SAS – E24

SAS offentliggjorde mandag formiddag en fersk trafikkrapport for juli måned.

Den viser at flyselskapet fraktet 2,5 millioner passasjerer, en økning på 4,3 prosent fra juli i fjor. I snitt var fyllingsgraden 88,2 prosent, opp 1,2 poeng.

Tallene betyr at selskapet satte to nye rekorder: Ifølge SAS har de nemlig aldri før fraktet så mange passasjerer i en juli-måned, og aldri før har flyene vært så fulle i en enkeltmåned.

I juni fløy SAS 2,6 millioner passasjerer, noe som var opp 100.000 fra juni 2015, justert for pilotstreik. 

Tallene over er for SAS sin egen rutetrafikk. Hvis man inkluderer chartertrafikken (når SAS leier ut flyene sine til andre), fraktet de 2,74 millioner passasjerer (opp 5,9 prosent) og hadde en fyllingsgrad på 89,3 prosent (opp 1,0 poeng).

En pustepause

Sommersesongen er flybransjens mest hektiske periode, og tallene fra SAS viser at selskapet har fått en pustepause etter en utfordrende start på året.

I vinter og våres meldte selskapet stadig om en tøff konkurranse i markedet med et solid prispress. Da resultatene for SAS’ andre kvartal var klare i starten av juni kom det frem at omsetningen var ned og at bunnlinen hadde mer enn halvert seg fra samme tid i fjor. Konsernsjef Rickard Gustafson beskrev kvartalet som «skuffende» resultatmessig.

– Trafikktallene for juli er solide og viser at vårt tilbud er både attraktivt og konkurransedyktig, sier konsernsjef Rickard Gustafson i SAS i en pressemelding mandag og legger til at de ser resultatene av å satse på dem som reiser mye.

Han legger likevel ikke skjul på at selskapet er nødt til å fortsette å få ned kostnadene fremover:

– Det er spesielt gledelig at svaret på vårt utvidede langdistansetilbud og fritidsorienterte linjer i Europa har vært så sterkt. Samtidig kommer en stor del av veksten innen fritidssegmentet, der prissensitiviteten er høyere, noe som betyr at vi må jobbe intenst for å effektivisere vår virksomhet ytterligere, sier Gustafson.

Tynnere margin – større inntekter

SAS har hatt satt i gang en omfattende ekspansjon på langdistanse som selskapet nå er i ferd med å rulles ut. Nye fly er bestilt og den første runden, bestående av nye A330-300 Enhanced, er allerede levert. I tillegg er alle kabinene på de eksisterende flyene oppgradert. Selskapet har også åpnet nye ruter til Boston og Los Angeles i år, og om få uker åpner en ny direkterute til Miami fra Oslo og København.

I juni opplevde selskapet en vekst på 33,8 prosent i langdistansetrafikken, og fraktet over 170.000 passasjerer ut og inn av Europa. Det var ifølge selskapet selv ny rekord.

I juli fraktet selskapet over 185.000 passasjerer i langdistansenettet sitt, og ifølge selskapet var det den nye ruten mellom Stockholm og Los Angeles som hadde flest passasjerer av rutene der SAS flyr opp til en gang om dagen.

Samtidig med at antallet passasjerer er opp, er selskapets marginer fortsatt under press. I juli endte yield (inntekt per fløyede passasjerkilometer) ned 4,0 prosent nominelt og 1,0 prosent valutajustert til 0,77 svenske kroner.

– Den økte konkurransen og lavere drivstoffpriser har satt press på yield’en, som har falt mer enn ventet i 2016, skriver selskapet i trafikkrapporten mandag.

Ganger man yield i juli dette opp med antallet inntektsgivende passasjerkilometer, tilsier det at selskapet hadde billettinntekter på 2,97 milliarder svenske kroner i juli. Det er en økning fra 2,76 milliarder i juli i fjor.

Konkurrenten vokste ni prosent

Trafikktallene til SAS kommer bare dager etter at Norwegian slapp sine tall for juli sist torsdag.

Der kom det frem at Norwegian fraktet 2,9 millioner passasjerer, opp fra 2,7 millioner i samme måned i fjor.

Norwegians problemer med mannskapsplanlegging, i tillegg til flygelederstreikene på kontinentet, la likevel en demper på resultatene. I Norwegians rapport kom det blant annet frem at punktligheten hadde falt til 64,9 prosent, selv om 99,5 prosent av flygingene ble gjennomført.

No comments:

Post a Comment