Sunday, July 17, 2016

Record sales for Oliva-girlfriends – Dagens Næringsliv

Herkules Capital

Drueklasen As hadde rekordomsetning i fjor, men resultatet preges av satsingen på det franske brasseriet Brazzeria.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

  • Etter en skiferie for over 30 år siden, bestemte de tre venninnene Anne Koppang, Kristin Gjelseth og Gry Holm seg for å starte vinbar i Oslo.
  • Egentlig var de seks jenter, men da inngangsbilletten var å stille sikkerhet, investere 25.000 kroner hver og nei fra alle banker, sto de tre igjen. De kalte Aker Brygge-stedet Druen Vinstue.
  • Den første Olivia restauranten åpnet så på Aker Brygge i 2006 og ble siden fulgt av en i Hegdehaugsveien i 2009 og en på Tjuvholmen i 2011. Har hatt fire millioner gjester siden oppstart.

Vis mer

De tre venninnene bak den italienske restaurantkjeden Olivia la bak seg et godt fjorår med kraftig omsetningsvekst. 2015-regnskapet for konsernet Drueklasen As viser en økning fra 182 millioner til 264 millioner kroner.

- For Drueklasen er det omsetningsrekord. Vi er absolutt fornøyd med veksten. Vi åpnet to nye steder i Østbanehallen i februar 2015, Brazzeria og Spuntino, som begge inngår i Brazzeria As, sier Gry Holm.

Hun er en av gründerne bak restaurantene Asia, Brazzeria, Spuntino og Olivia-kjeden.

Konsernets resultat faller fra 16 millioner til 6,7 millioner kroner i 2015. Holm forklarer dette med kostnader knyttet til etablering av flere nye restauranter.

- Det tar noen år før det går i pluss for en så stor restaurant som Brazzeria. En etableringsfase trekker ned resultatet, sier Holm.

Tallene for Brazzerias første leveår viser en omsetning på rundt 45 millioner, og et underskudd på 10 millioner kroner.

Selger Brazzeria

I oktober stenger dørene til Brazzeria i Østbanehallen etter et halvannet år. Noen uker senere vil den velkjente Olivia-kjeden åpne i de samme lokalene om salget av Brazzeria til Herkules Capital går etter planen.

- Vi solgte Olivia til Herkules i februar, og har kommet frem til at Østbanehallen er en perfekt location for Olivia. Så vi endrer konseptet etter en lang vurdering, forteller Holm.

Selskapet Drueklasen eier fortsatt deler av Olivia-kjeden, som delvis ble solgt til oppkjøpsfondet Herkules Capital tidligere i år. Etter det DN erfarer ble transaksjonen verdsatt til rundt 240 millioner kroner, 80 millioner kroner per restaurant. Gründerne beholder ti prosent av kjeden og deler dermed rundt 220 millioner kroner i kontanter.

Drueklasen hadde en egenkapital ved årsslutt på 23 millioner kroner, og en rentebærende gjeld på 76 millioner kroner.

Årsresultat

Millioner kroner 2015 2014 Endring
Driftsinntekter 263 182 44.5 %
Driftsresultat 7,3 17,8  -59 %
Resultat før skatt 6,7 15,9  -58 %

Vis mer

Les også:

Samles i sorg for ofrene

Venter mindre reiselyst

– Så brøt helvete løs

LikeTweet

No comments:

Post a Comment