Thursday, July 21, 2016

Think China will fold on a global Biltrend – E24

– Kina har ikke egentlig satt i gang overgangen fra stål til aluminium i bil i noen særlig grad. Bilindustrien i landet ligger etter, men vil nok også være interessert i å gå over til aluminium, slik man nå gjør i større og større grad i Europa og USA. Det vil ha en effekt i neste omgang som er ganske betydelig, sier konsernsjef Svein Richard Brandtzæg i Norsk Hydro til E24.

Torsdag inntok Brandtzæg rampelyset for å presentere et kvartal der både Kina og bil var nøkkelfaktorer for selskapet. Høyere kinesisk aktivitet i perioden fører til at selskapet jekker opp anslagene for etterspørselsvekst i aluminium med ett prosentpoeng til 4–5 prosent i 2016.

Samtidig bidro solid vekst i etterspørselen etter bilrelaterte produkter positivt for flere av selskapets virksomhetsområder.

Investerer tungt

Bilindustrien seiler opp som en stadig viktigere kunde for Norsk Hydro, og det ventes global tosifret vekst i etterspørselen etter aluminiumkarosserier de kommende årene. Potensialet er altså betydelig.

– Når man ser på utviklingen innen substitusjon av stål med aluminium, er den utviklingen fortsatt på et tidlig stadium i Europa og USA. Den vil fortsette i stor grad. I Kina har den nesten ikke startet, sier Brandtzæg.

Bil er et relativt nytt satsningsområde for Hydro, men selskapet opplyser at de allerede i dag leverer til «alle de store». De er også kjent med at flere populære bilmodeller kan bli utformet i aluminium innen relativt kort tid.

– Vi har utviklet teknologi på dette området som er ledende i verden, og som gjør at vi kan levere til de mest krevende kundene. Våre teknologer sitter sammen med teknologene hos bilprodusentene og optimaliserer og finner løsninger for de neste modellene som skal komme. Dette er samarbeid vi har hatt i flere år og som er veldig konstruktivt både for oss og kundene, sier Brandtzæg.

– Og i dette samarbeidet merker dere økt pågang?

– Ja, og det er derfor vi investerer tungt i Tyskland, med den nye Automotive Line 3 som får en kapasitet på 200.000 tonn. For noen få år siden var vi veldig små i dette, men nå begynner Hydro å bli en ganske betydelig aktør innen bil, sier Brandtzæg.

Saken fortsetter under bildet …

 <p><b>ENTUSIASTISK:</b>  Konsernsjef Svein Richard  Brandtzæg.</p>

ENTUSIASTISK: Konsernsjef Svein Richard Brandtzæg.

– Lettere, tryggere, grønnere

Ikke overraskende er Hydro-sjefen meget entusiastisk når det kommer til aluminiums fortreffelighet i bil.

Han gir følgende (sammenhengende) forklaring:

– Aluminium har en tetthet som er en tredjedel av stål. Det gjør bilene mye lettere, men aluminium har også den egenskapen at det gjør bilene sikrere fordi aluminium absorberer energi i et kollisjonsøyeblikk mye bedre enn stål. Ved at bilene blir lettere, får de faktisk også bedre kjøreegenskaper, med mindre vibrasjoner og mindre påvirkning fra ujevne veier. Utslippene blir lavere fordi lettere biler kan lages med samme ytelse og mindre motorer, enten det er elektriske motorer, diesel eller bensin, og det er uansett en betydelig fordel.

– Når man ser på kravene i både USA og Europa, men ikke minst på etterspørselen – kundene blir mer og mer bevisste og ønsker biler med mindre utslipp – er bilprodusentene nødt til å gå over på lettere materialer, og da er aluminium løsningen.

 <p><b>FOREGANGSBIL:</b>  Ford F-150 har et enormt karosseri, selger  ellevilt bra – og er laget av  aluminium.</p>

FOREGANGSBIL: Ford F-150 har et enormt karosseri, selger ellevilt bra – og er laget av aluminium.

No comments:

Post a Comment