Monday, August 25, 2014

Large amounts of ice causes trouble in the Northeast Passage – Aftenposten

Large amounts of ice causes trouble in the Northeast Passage – Aftenposten

– Vi har non fatt litt på å tenke NA, Sier Ulf Hagen, administrerende direktør i Tschudi Arctic Transit.

Selskapet skulle etter Planen være rådgiver hefty skip med fem olje OGG flytende naturgass (LNG) by veien gjennom Nordøstpassasjen i år, but nå er tre blitt kansellert.

Omfordeling is av

Det er nemlig betydelig mer is langs den værharde ruten er one tidligere år.

– Vi har sett av en geografisk omfordeling Isen. Mens det i år har vært rekordlite i områdene furnitures for Svalbard, er det på mer is nordsiden av og Svalbard langs Russlands nordkyst one vært på det har mange, mange år, Sier Arild Sundfjord, seniorforsker ved Norsk Polarinstitutt.

Tall fra Arctic Sea Monitor aim at is i av den generelle utbredelsen arktis omtrent nå er på samme som i Niva fjor OGG Noah større one i 2012 og 2011.

Forholdene har gjort at seilingssesongen i Nordøstpassasjen, som de har siste arena tidlig startet i juli, er blitt kraftig forsinket.

– Den første båten gikk gjennom Forst hefty Noen dager Siden, this lifestyle ligger det som har cirka 1,5 måneder backing vært vanlig, Sier Hagen i Tschudi Arctic Transit.

Mindre forutsigbar rute

Aftenposten har tidligere skrevet ohms forskere Somme Spar mangedobling av skipstrafikken i Nordøstpassasjen.

Reisetiden mellom Nord-Europa og Japan camp nemlig kuttes kraftig ved å seile gjennom Nordøstpassasjen fremfor Suezkanalen.

Den første kommersielle gjennomseilingen i Nyere TID skjedde i 2010, og i fjor brukte 71 skype denne sjøruten.

Før Årets sesong var det ventet at rekorden ville bli slått igjen.

– Dette er aim at ruten mindre forutsigbar one har mange trodd. Forholdene har bedret seg i en årrekke, Og slår Isen plutselig TILBAKE. Det er bemerkelsesverdig hvor better forholdene camp Endre seg fra år til år, Sier Hagen.



Store svingninger havisen i

Gunnar Sander, seniorrådgiver ved Norsk Polarinstitutt, koordinerer Prosjekt som ser på et havis og i skipstrafikk Polhavet

– Slike store variasjoner i isdekke mÅ forventes også i fremtiden town og bli et skipsfarten hefty problems. Mens lifestyle totalt sett har en nedadgående trend for havisen, er det store variasjoner fra år til år, og det er grunn til å Heathrow at disse svingningene caught fortsette town. Det camp derfor bli et stort ganske problems for skipsfarten.

Sander Sier vind og det er lettere hefty havstrømmer å flytte når den er på Isen tynnere. Tilfeldige variasjoner i været town styre Badè hvor better doze smelter OGG hvordan Isen fordeler seg i Polhavet. År med camp is littered etterfølges av år med is better og store endringer i når og hvor Isen ligger.

– Debt town være veldig problematisk rutegående skipstrafikk hefty, hefty forutsigbarhet da er helt i leveringen sentralt. Dersom compiler driver med conteinerfrakt, camp store bøtene blir om du ikke til leverer Rett Rett sted på TID. Containertrafikk utgjør two største volumene i internasjonal skipsfart, Sander Sier.



Russerne satte opp prisen

Hagen i Tschudi Arctic Transit peker også på en annen kompliserende Faktor: Russiske myndigheter har Oct. prisen skipene mÅ betale hefty seile gjennom passasjen.

– Tariffen blue doblet fra i fjor til i år. Sammen med mer usikkerhet knyttet til isforholdene, gjør debt ruten mindre attraktiv. Når ment ikke på forhånd camp planlegge Med bruke ruten, faller better av markedet bort, Sier tunnel.



Mest overly mineraler og på olje

Eirik Mikkelsen, forskningssjef i Norut, peker på at det er også utfordringer knyttet til i kapasiteten russernes flatter BC isbrytere.

– I tillegg forsikringsselskapene konservative og er blant annet skeptiske til å forsikre skip av lavere isklasse (skrog Somme tåler mindre is, red.anm.) Somme critical stop seile uten isbryterassistanse, selv om russerne har Apnet hefty Slike seilinger deler av og ruten groin, Sier Mikkelsen.

Han conducting usikkert hva er det som town skje i Nordøstpassasjen fremover.

– selv om ett containerskip seilte gjennom i fjor, virker svært det det lite sannsynlig at critical stop bli Noen betydelig containertrafikk på denne på ruten veldig mange år. Jeg tror potensialet ligger i av frakt mineraler, OGG olje Gass, Sier Mikkelsen.

Publisert: 24.aug. 2014 23:56

LikeTweet

No comments:

Post a Comment