Wednesday, March 30, 2016

Full party in Norway Group – solid performance and high yield – Aftenposten



Norgesgruppen, som kontrollerer matkjedene Kiwi, Meny, Spar og Joker, la onsdag ettermiddag frem resultatene for fjoråret.

Omsetningen endte på 76,2 milliarder kroner i fjor, en økning fra 71,4 milliarder i 2014, en vekst på 6,8 prosent.

Det er milliardæren Johan Johannson som sitter med kontrollen i Norges største matvarekonsern. Han og familien hans eier i dag i underkant av 75 prosent av selskapet. Det er satt av 15 kroner pr. aksje i utbytte, 2 kroner mer enn i 2014. Dette vil gi familien mulighet til å ta ut 420 millioner kroner i utbytte neste år. Det er formelt selskapet Joh. Johannson AS som eier Norgesgruppen, og her er familien Johannson hovedeier.

Norges største handelshus med en omsetning på 76,2 milliarder kroner i 2015, mot 71,4 milliarder i 2014.

Driftsresultatet endte på 3,2 milliarder kroner i 2015, en økning fra 2,9 milliarder kroner i 2014.

Har i dag 41,2 prosent av det norske dagligvaremarkedet.

Består av kjedene Kiwi, Meny, Spar, Joker og Nærbutikken.

De eier også kioskene Max og Deli deLuca, pizzakjeden Dolly Dimple’s og kaffeimportøren Solberg & Hansen. Kafekjeden Kaffebrenneriet eier de 50 prosent.

Kontrolleres av Johan Johannson som har en antatt formue på 27,8 milliarder kroner, ifølge Kapital.

Aftenposten har tidligere skrevet litt om hvordan lønnsomheten i dagligvarebransjen er, det kan du lese her:

Matbaronene tjener mer enn ei krone her og ei krone der.

Driftsresultatet endte på 3,2 milliarder, en økning fra 2,9 milliarder. Det gir dem en økning i driftsmargin på 0,1 prosentpoeng og ligger nå på 4,2 prosent.

Sterk priskonkurranse

- Markedet har vært sterkt preget av priskonkurranse gjennom hele året, sier konsernsjef Tommy Korneliussen i Norgesgruppen.



Han sier på pressekonferansen at priskonkurransen har vært drevet av Kiwi og at det har medført en sterk vekst for denne kjeden.

Veksten i dagligvaremarkedet i fjor var på 2,6 prosent, det er det laveste det har vært på lenge.

Slik tar Norgesgruppen kontroll over matvarene

- Da er vi veldig glad for at vår vekst er på 6 prosent. Det er vi svært godt fornøyd med, det er vår karakterbok på hvordan vi driver butikk, og nå driver vi godt, sier Korneliussen.

Han utdyper overfor Aftenposten at den sterke priskonkurransen har ført til lavere marginer for butikkene, men det veies opp i andre deler av konsernet.

- Kjøpmennene er likevel fornøyd. Gjennomgående har de bedre resultater enn i 2014, hvis vi ser på kroneverdien. Når topplinjen vokser, blir det flere kroner på bunnen, selv om prosenten blir litt lavere, forklarer han.

Han legger til at butikkene også har vært gjennom en større effektivisering, slik at blant annet svinnet har blitt lavere.

Tidligere har det kommet frem at Norgesgruppen har tatt markedsandeler i år. For første gang har selskapet over 40 prosent markedsandel noe som gjør dem tll det største av de tre aktørene vi har i dag.

- Vi fikk overta 50 butikker fra Ica. Disse har gjort det veldig bra etter at vi omprofilerte dem, sier Korneliussen.

Stolt av Kiwi

- Dette er vi stolte av. Nå vil vi se gjennom året hvordan denne utviklingen går gjennom dette året, sier Kornelussen.

Han legger til at det er godt å se at alle kjedene deres har en vekst som er større enn markedet.

Fremst er Kiwi, med en markedsandel på hele 18,9 prosent, det gjør dem til den nest største dagligvarekjeden i Norge. Størst er Rema 1000 med 24,2 prosent.

- Særlig siste halvår i fjor hadde Kiwi en spesielt sterk vekst, og den veksten fortsetter inn i året i år, sier Korneliussen.

Som den største aktøren i dagligvaremarkedet i Norge, har Norgesgruppens innkjøpssjef mye å si for hva som havner i butikkhyllene.

LES OGSÅ

Reitangruppen la i år frem sine resultater tidligere i år. Da sa Rema-sjef at han ikke var helt fornøyd med året, men at han satset på at det går mye bedre i 2016.

Vil ikke satse på økologisk

Aftenposten har tidligere skrevet hvordan mye av den økologiskproduserte maten blir solgt som vanlig mat. Norgesgruppen mener at det er fordi kundene ikke er interessert i økologi.

- I Danmark, spesielt på Sjælland, er salget av økologisk mat mye høyere enn her i landet. Der ligger det på mellom 5-10 prosent av omsetningen, mens det her i landet ikke utgjør mer enn rundt en prosent, sier Korneliussen.

- Hovedårsaken er at norske forbrukere opplever norske matvarer som trygt, sier dagligvaresjefen.

- Men økologisk mat handler ikke hvorvidt maten er trygg eller ei, det er jo ikke lov å selge utrygg mat. Har dere gjort nok for å senke prisene, gitt kundene et godt nok tilbud, tilbudt varer i både lavpris og supermarked?

- Det er åpenbart at pris påvirker salget av økologiske produkter, men vi opplever at kundene ikke ønsker disse produktene. Vi hadde en egen serie, den måtte vi kutte ut siden kundene ikke kjøpte varene, sier Korneliussen.

  • Sender du en mann inn for å kjøpe Coca-Cola, kommer han ut med en halvliter til seg selv. Hva skjer når damene sendes inn i butikken med samme oppdrag? Her får du svaret.
LikeTweet

No comments:

Post a Comment