Reultatet er mye svakere enn i samme kvartal i fjor. – Det er ikke tilfredsstillende, sier konsernsjefen som har et mål om at konsernet skal gå med overskudd året under ett.
Tallene som kom fredag viser at dette målet blir en stor utfordring. I de samme månedene i fjor hadde flyselskapet et resultatet på 355 millioner svenske kroner.
Likevel ser konsernsjef Rickard Gustafson lyspunkter.
– Det er gledelig å se at den kommersielle strategien med fokus på dem som reiser ofte, gir resultater og øker tallet på kunder som velger å fly med SAS, sier han i en kommentar til tallene.
Analytiker: – For høye personalkostnader
Sjefanalytiker i danske Sydbank, Jacob Pedersen, følger SAS tett og mener resultatet er meget skuffende.
– Inntjeningen er vesentlig dårligere enn ventet, sier han og mener at bl.a. personalkostnadene for SAS er for høye i forhold til konkurrenter som Norwegian og Ryanair.
– Personalet er ansatt på skandinaviske vilkår, og det gjør det vanskligere vis a vis konkurrentene lenger sør i Europa, mener Jensen.
Per Hansen, som er investeringsøkonom i Nordnet, mener dessuten at en av SAS’ store utfordringer er at det har det han kaller for formidable konkurrenter i bl.a. Ryanair og Norwegian.
– SAS forblir prismessig i bakleska i en bransje hvor pris er meget viktig, sier han til den danske avisen Jyllans-Posten.
Pressede priser
Det er tre ting som i hovedsak gir et svakt resultat, ifølge Gustafson: Økt prispress, kostnader til teknisk vedlikehold og negative valutaeffekter.
SAS har avvikende regnskapsår, slik at den siste kvartalsrapporten gjelder månedene februar-april i år. Omsetningen var 8,9 milliarder svenske kroner, noe som er en halv milliard lavere enn i samme kvartal i fjor. I perioden fikk selskapet 130.000 nye EuroBonus-medlemmer.
Stabilt i sommer
Ifølge kvartalsrapporten er bookingsituasjonen for billetter i sommer stabil. Markedet går i retning av vekst i fritidsreiser, og kundene har en økende prisbevissthet – noe som gir utfordringer for lønnsomheten i bransjen, ifølge flyselskapet.
Konsernsjefen trekker fram at SAS nå er det eneste selskapet som flyr mellom Skandinavia og Europa der alle besetningsmedlemmene har skandinaviske arbeidsvilkår.
– Med dette som bakgrunn må vi fortsette å endre oss for å sikre konkurranseevnen og et bærekraftig utbytte for våre aksjonærer, sier Rickard Gustafson.
Det blir ingen streik i SAS Banktopp: – Norwegian kan ikke belaste kort på nytt SAS varslet store rutekutt i Norge på grunn av flyavgiften – øker med 270.000 seter
No comments:
Post a Comment