Norwegian
Styret i Norwegian Air Norway (NAN) har i et ekstraordinært styremøte i dag besluttet å etablere nye datterselskaper i Norge, Sverige og Danmark for de skandinaviske pilotene i selskapet.
Artikkelen er lagt til i din leseliste.
Virksomhetsoverdragelsen innebærer at alle piloter overføres i respektive pilotselskaper.
Det er ikke klart hvordan dette vil påvirke streiken.
- Vi har fått anmodning fra flere piloter som ikke ønsker denne konflikten. Det er en grunn til at vi har gitt de ulike pilotenen muligheten til å selv bestemme, sier Norwegian-sjef Bjørn Kjos på en pressekonferanse på Fornebu torsdag ettermiddag.
Tariffavtalene med eksisterende rettigheter og betingelser videreføres i de nye selskapene, inkludert retten til å streike.
Norwegians klare mål er at alle piloter skal ha jobb i et Norwegian-selskap i fremtiden. Den pågående streiken setter alles arbeidsplasser i fare, og denne alvorlige situasjonen skal pilotene selv kunne påvirke utfallet av.
- Valget pilotene hadde var ikke jobb eller mulighetene til jobb, sier Kjos.
Kjos sier Norwegian går til dette skrittet av finansieringshensyn.
- Vi er nødt til å finansiere flyene våre, sier Kjos.
Han mener at den modellen som pilotene ser for seg vil gjøre det umulig for banker og finansieringsinstitusjoner å finansiere flyene til Norwegian.
- Vi har sagt helt klart og tydelig, og det har vi sagt klart, all driftselskaper skal foregå i datterselskaper. Det er ikke mulighet for oss å finansiere de 240 flyene vi skal ha inn hvis alle de 5000 ansatte skal være ansatt i morselskapet. Ingen banker eller finansieringsselskaper vil kunne akseptere den risikoen, sier han.
- Kan påvirke sin egen fremtid
Etableringen av de nye selskapene Pilot Services Norway, Pilot Services Denmark og Pilot Services Sweden er et forsøk på å gi pilotene i hvert enkelt land muligheten til selv å påvirke sin fremtid, skriver Norwegian i en pressemelding torsdag ettermiddag.
Norwegian og pilotenes arbeidsgiver NAN har vært tydelige på at kostnadsnivået må ned og fleksibiliteten opp i den skandinaviske operasjonen hvis selskapet skal kunne beholde like mange piloter som i dag. Alternativet er nedbemanning i Skandinavia. Virksomhetsoverdragelsen reduserer også risikoen for konkurs i NAN. Tarifforhandlingene kan når som helst gjenopptas i de respektive pilotselskapene.
Norwegian har hele tiden vært innstilt på finne en løsning med NPU og Parat, men ledelsen verken vil eller kan overlate til en ansattgruppe å overta styringen av Norwegian-konsernet. Norwegian og NAN satte tidligere i dag en frist for å komme til forhandlingsbordet.
Les også: – Det er en pistol mot hodet
Norwegian: «Nå starter nedtellingen, med en frist for NPU og Parat til klokken 15:00»
Børspause i Norwegian
No comments:
Post a Comment