Friday, October 10, 2014

Here it is: New and insane raw Tesla – The online newspaper

Here it is: New and insane raw Tesla – The online newspaper

Nyheten er lekket – her er den nye Tesla. Og for en rå bil.

Spekulasjonene har gått høyt etter at Tesla-sjef Elon Musk proklamerte at han ville presentere en stor nyhet fredag 10 oktober norsk tid.

Spekulasjonene har vært mange på forhånd.

Bilekspert og redaksjonssjef i Broom, Vegard Møller Johnsen, hadde en klar mening om hva vi kunne vente oss.

- Jeg er rimelig sikker på at D ikke er en helt ny modell, men snarere en versjon av Model S. D-en kan for eksempel stå for Dual Drive, og bety at vi endelig får den med firehjulstrekk. Jeg vet i alle fall at det er mange i Norge som håper på det – og det har vært sagt en stund at det vil komme, sier Johnsen. 

Nå viser det seg at Johnsen slo spikeren på hodet. Den nye Teslaen, som har fått bokstaven D lagt til modellnavnet, har firehjulsdrift, opp til 691 hestekrefter og toppmodellen Tesla Model S P85D gjør 0 til 100 km/t (0-60 mph) på 3,2 sekunder. Du leste riktig: 3,2 sekunder. Toppfarten på det nye monsteret er 155 mph – eller rundt 250 km/t.

Dashbordet i nye Tesla har fått en oppjustering også.

Lucy NicholsonReuters/NTB Scanpix

Slik avduker Tesla-gründer Elon Musk den nye D-modellen, som nå har firehjulstrekk og er raskere enn første Model S.

Mark RalstonAFP/NTB Scanpix

Tesla har lenge jobbet med en firehjulstrekker i den kommende SUV-en Model X, som etter planen skal lanseres i Norge i 2015. Det er med andre ord snakk om litt gjenbruk her.

En Model S med firehjulstrekk kan slå godt an her i Norge med mye snø og glatte veier vinterstid. 

NAF har for eksempel gått ut og advart om at dagens Model S – som har bakhjulsdrift – kan oppføre seg skummelt på vinterføre.

D-en står for “dual drive” og skal være et valg på alle Model S-modellene. Betegnelsene blir da Model S etterfulgt av 60D, 85D eller P85D.

Et spørsmål nok mange stiller seg nå, er hva en firehjulsdrevet Tesla Model S vil ha å si for bruktprisene på dagens Model S.

- Det er klart at D-utgaven vil framstå som langt mer attraktiv enn den bakhjulsdrevne Model S-en. Jeg vil tro at det er ganske mange som nå får veldig lyst til å bytte. Så spørs det hvor fort Tesla får i gang produksjonen og hvor mange biler som kommer hit til Norge, sier Møller Johnsen i Broom.no.

I tillegg er altså SUV-en Model X på vei, som også kan påvirke bruktmarkedet.

DUAL DRIVE: D-en står for “dual drive” og skal være et valg på alle Model S-modellene. Betegnelsene blir da Model S etterfulgt av 60D, 85D eller P85D.

Ringo H.w. ChiuAp/NTB Scanpix

Lucy NicholsonReuters/NTB Scanpix

D-modellen har ikke bare 4×4, men er også utstyrt med radar og selvkjørende systemer. Først og fremst er dette bra for sikkerheten og hindrer kjørere i å smelle inn i bilen foran seg, unngå kollisjon ved filskifte eller kjøre av veien. 

Kameraene skal også kunne lese skilt, trafikklys og ikke minst bli var på fotgjengere. Radaren fungerer uansett forhold, i tåke, regn eller snø, og skal gi korrekt data i hastigheter fra 8 til 240 kilometer i timen.

Men Tesla tar også et skritt i retning av en selvkjørende bil. Det ikke være nødvendig å ha hendene på rattet når man kjører. Og hvis man blinker, skal bilen selv svinge og skifte fil.

Og i ren James Bond-stil skriver nettsiden Mashable at bilen kan parkere seg selv når du kommer hjem. Og inne på eiendommen kan bilen møte deg når du trenger det. Den kobler seg til kalenderen din, starter selv og er klar når du trenger den. Det tror vi fungerer når vi ser det.

LikeTweet

No comments:

Post a Comment