Thursday, October 9, 2014

New major study: This bank is an owl – E24

New major study: This bank is an owl – E24

Handelsbanken er uglete, Nordea ligner en hest, mens Skandiabanken har mest til felles med delfinen.

Dyrevalgene kan virke tilfeldige og useriøse, men er faktisk resultatet av en omfattende norsk studie av en anerkjent svensk forsker ved Stockholm Business School.

<b>FORSKER:</b> Tony Apéria mener bruk av dyr får respondentene til å sette ord på norske banker.
FORSKER: Tony Apéria mener bruk av dyr får respondentene til å sette ord på norske banker.

Tony Apéria har skrevet flere bøker om merkevarestrategi, og har utviklet et nytt analyseverktøy som skal hjelpe bedrifter med å styrke merkevaren deres – blant annet ved å vise hvilket dyr de assosieres med.

Nå har den svenske forskeren prøvekjørt  analyseverktøyet i Norge. I en stor undersøkelse ble 2.500 nordmenn mellom 18 og 65 år intervjuet om sin oppfatning og relasjon til 20 aktører i bank- og forsikringsbransjen.  

Dyrevalg

For å kartlegge bankenes merkepersonlighet ble respondentene først vist emosjonelle portretter av menn og kvinner.

Bankene som fikk flest portretter av mennesker knyttet til seg, ble vurdert til å ha en sterkere personlighet.

Bilder av 12 ulike dyr ble så brukt for å gi dypere innsikt i personligheten.

Respondentene fikk beskjed om å forklare hvorfor de velger et bestemt dyr for å beskrive foretaket.

Kan 2.500 nordmenn ta feil? Her er i alle fall resultatet:

  • Handelsbanken er en ugle
  • DNB er en tiger
  • Nordea er en hest
  • Bank Norwegian er en ørn
  • Skandiabanken er en delfin
  • Sparebank1 er en hund

Her er karaktertrekkene til de seks mest valgte dyrene:

<b>DYRE-FASITEN:</b> Egenskapende som tilknyttes hvert dyr, er listet med den viktigste først.
DYRE-FASITEN: Egenskapende som tilknyttes hvert dyr, er listet med den viktigste først.

Dyrenes egenskaper er utarbeidet fra karakteristikkene til de 2500 respondentene.

15 av de 20 foretakene som var med i undersøkelsen ble knyttet til en hund.

- I det norske markedet ser vi at det velges dyr som karakteriseres med trofasthet. Halvparten av foretakene har hund som det viktigste dyret, sier forsker Tony Apéria til E24.

Som alle hundeeiere vet, er menneskets beste venn både trygg, trofast, vennlig, lojal og til å stole på.

- Kan gi dypere forståelse

Apéria påpeker at dyr fremkaller sterke følelser hos mennesker, noe som gjør de lette å beskrive.

- Vi har alle innlært hvilke egenskaper ulike dyr har. Det er noe grunnleggende som bor i oss alle, sier forskeren.

At det er lett å assosiere distinkte egenskaper med dyr, gjør det egnet som «mellomledd» for å koble bedrifter med karaktertrekk, forklarer han.

- Hvis jeg ber deg beskrive personligheten til en bank direkte, vil du sannsynligvis ikke ane hva du skal si. Ved å be respondentene velge dyr først, og så forklare hvorfor, kommer det opp egenskaper som mange ellers ikke klarer å sette fingeren på. Slik kan dyrene gi dypere forståelse for hva bedrifter står for, forklarer forskeren.

No comments:

Post a Comment