Tuesday, October 7, 2014

- I am in no way a defeated man – E24

- I am in no way a defeated man – E24

Tirsdag morgen kom børsmeldingen om styret ikke lenger mener Jørgen Ole Haslestad er rett mann til å lede Yara. Selv fikk han beskjeden kvelden i forkant.

- Det kom litt brått på, men samtidig er jeg ikke overrasket, sier Haslestad til E24.

Han svarer telefonen mens han står med middagen på gården hjemme på Hof i Vestfold.

- Jeg er realistisk på situasjonen, og som leder er man avhengig av tillit fra styret. Når jeg nå ikke har det, er jeg fullt rede på å ta konsekvensene. Jeg har vært i «gamet» i så mange år, så jeg tar avgjørelsene med fatning, sier han.

Fusjonsplaner

Yara har vært mye i fokus den siste tiden, i september ble det klart at selskapet var i fusjonssamtaler med amerikanske CF Industries. Konsernsjef i Hydro, Svein Richard Brandtzæg skulle opprinnelig overta sjefsstolen i Yara etter Haslestad senest 1. februar neste år, men han trakk seg overraskende fra jobben i september etter at fusjonsforhandlingene ble kjent.

- Jeg synes Brandtzæg var en god løsning. Han hadde vært en fin kandidat til å lede Yara videre, sier Haslestad.

De siste ukene har dermed vært kaotiske. Haslestad var innstilt på at han var ferdig som Yara-sjef på nyåret, før Brandtzægs beslutning skapte usikkerhet og åpnet opp muligheten for at Haslestad kunne fortsette i stillingen litt til.

- Nå er det din tidligere finansdirektør Torgeir Kvidal som overtar sjefsstolen. Er Kvidal rett mann til å lede Yara videre?

- Det er det styret som må bestemme. Han var en kjempeflink finansdirektør, og jeg har stor respekt for Torgeir, sier Haslestad.

No comments:

Post a Comment