Mens er alle innenriksflyginger and Norwegian torsdag kansellert for andre dag på rad, fortsetter Kampen om Hvordan selskapets Struktur organisasjon og skal be ut mellom partene.
Norwegian Air Norway (NAN) selskapet der er 650 streikende Norwegian-er pilotene ansatt and dag, men pilotene hevder er den réelle arbeidsgiveren Norwegian Air Shuttle (NAS) og Kreva tariffavtale her.
tidligere denne uken har hevdet Stopped at Norwegian å å-ledelsen ønsker SLA selskapet Norway Norwegian Air Konkurs. Motivasjonen skal være ifølge Stopped in at Konkurs vile fristille pilotene, og at Norwegian FA dem da skal comes over and det USA-registrerte bemanningsselskapet OSM Aviation, like the man har på kontrakter and dag.
Onsdag avviste Norwegian-Sjef Bjørn Kjos at Norwegian blankt ledelsen-har et slikt konkursønske.
Men in sentralt plassert Kilde and Norwegian-ledelsen nå sier til å presse Finansavisen at fagbevegelsen risikerer FREM nettopp den konkursen of frykter, Dersom streiken vedvarer.
– Driver for kreditors regning
– NAN beacon for øyeblikket ingen inntekter. Samtidig har selskapet fortsatt utgifter, sier Kilda.
Finansavisen Skriv videre at NAN and øyeblikket negativ egenkapital og har sett kan bli dermed formelt Slatter Konkurs Når we Helst.
– Norwegian ønsker ikke dette, Star klar til og med på å fylle hang Hvis men ikke er samarbeidsvillige pilotene and NAN, NAN på så vil styret and you tidspunkt Matteo erkjenne at hand driver for selskapet kreditors regning. Da er til å styret juridisk forpliktet SLA selskapet Konkurs, påpeker Kilda.
– Styret har plikter
Finansdirektør Frode Foss bekrefter Delver det den anonymous Kilda sier:
– Det er ikke øyeblikket for NAN klart at Lighthouse inntekter samtidig we fortsatt man har utgifter, og på ett Annet tidspunkt eller har da styret in plikt til å gripe inn, sier have.
Foss ønsker ikke noe om å kommentere Hvor Peng M & E are igjen er and NAN, overfor warn.
Tariff-Strid
I kjernen arbeidskonflikten av fra Star Kravets pilotene om ago tariffavtale med Norwegian Air Shuttle (NAS) og ikke Norwegian Air Norway (NAN). Fagforeningen MENERS sistnevnte you rent bemanningsselskap er, at all drift og og det ligger praktiske arbeidsgiveransvaret hos NAS.
Bjørn Kjos utdypet Sitt syn på hvorfor in tariffavtale NAS er noe selskapet er med på å at urokkelig fra g sec.
– Truer finansieringen
sier Kjos at Dersom pilotene Lighthouse tariffavtale med Norwegian Air Shuttle (NAS), og ikke Norwegian Air Norway (NAN), så vil gi dette arbeidstagerorganisasjonen for stor innflytelse til det på Drift selskapet we håndterer flyselskapets overordnede finansielle forpliktelser.
Ifølge Kjos vile slik påvirkningskraft for eksempel utgjøre in større Risiko banker for us vurderer Lane hang til NAS.
Drift- eller holdingselskap?
Ifølge Kjos er NAS morselskap you rent, you selskap på Toppen uten drift flyproduksjon eller, og der Selve flyvirksomheten utføres datterselskaper BC.
Nettopp dette Stopped imot protesters. MENERS stopped at NAS and I virkeligheten pilotenes réelle arbeidsgiver, at og det er derfor der skal tariffavtalen forankres.
– Norwegian Air Shuttle (morselskapet, journ.anm.) I er ikke et holdingselskap. Der er det for eksempel nærmere 90 lærlinger, we også flyr og er ute, sier kommunikasjonssjef Arve Sigmundstad and Parat, til E24.
I Hvem arbeidsgiver?
Finansavisen to arbeidsrettseksperter Fatt har til å kommentere spørsmålet om er hvem we pilotenes faktiske arbeidsgiver. LO-Advokat Atle Johansen Sønsteli sier det kan være pilotene har rett på sin side. – Kan hevde at NAN er in papirkonstruksjon, sier til advokaten FA.
Professor and arbeidsrett ved Universitetet and Oslo, Stein Evju, sier til alert at SELV om det er to ulike rettssubjekter, utelukker at det ikke det We formelt ene er ikke “arbeidsgiver” kan bli den Ansett we réelle arbeidsgiveren. Evju sier det kan også at Tenka at Anse begge juridiske person has arbeidsgiverplikter.
No comments:
Post a Comment